بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

اهمیت کتاب های حقوق مدنی در رشته حقوق

حقوق مدنی دربرگیرنده‌ی مجموعه قواعد و مقرراتی است که در روابط خصوصی یا احوال شخصیه افراد جامعه با یکدیگر حاکم است. حقوق مدنی از افراد جامعه در برابر رفتار نابرابر براساس ویژگی های فردی آنها مانند نژاد و جنسیت محافظت می کند. دولت ها قوانین حقوق مدنی را ایجاد می کنند تا از رفتار منصفانه با گروه هایی که به طور سنتی هدف تبعیض بوده اند اطمینان حاصل کنند.

در بین کتاب های حقوقی، حقوق مدنی از محبوبیت و اهمیت زیادی در بین حقوقدانان برخوردار است. با توجه به اهمیت این موضوع در این نوشته سعی کردیم به معرفی بهترین کتاب های حقوق مدنی بپردازیم.


کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی کاتوزیان

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

در کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر کاتوزیان سعی شده است تا با مراجعه به چاپ های نخستین قانون مدنی و مقابله ی اسناد رسمی قانونگذاری، متن درستی از قانون مدنی ارائه شود. این متن با املای مرسوم کنونی نوشته و نقطه گذاری شده است تا خواندن و فهم آن آسان تر شود. برای دستیابی ساده تر به حکم مورد نیاز و فراهم آمدن زمینه ی فهرست الفبایی از واژه ها اعلام، برای هر ماده عنوان ویژه ای انتخاب شده است. این کار سبب می شود تا مراجعه کننده ناچار نباشد تمام قانون را بخواند تا به حکم مورد نظر خود برسد؛ بلکه کافی است فقط به عنوان ها توجه کند و با یاری گرفتن از فهرست الفبایی زودتر به مقصود برسد.


کتاب مختصر حقوق خانواده دکتر صفایی و امامی

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

در کتاب مختصر حقوق خانواده نوشته‌ی دکتر سید حسین صفایی و امامی به بررسی حقوق خانواده در دادگاه‌ها و نزد قضات پرداخته می شود. حقوق خانواده امروزه از مهم‌ترین شاخه‌های حقوق مدنی به شمار می‌آید که در دانشکده‌های حقوق به عنوان یکی از درس‌های اصلی دوره کارشناسی حقوق تدریس می شود و در کارشناسی ارشد رشته خاصی برای حقوق خانواده تاسیس شده است. از لحاظ علمی هم این رشته مورد نیاز و عنایت خاص حقوق دانان، به ویژه قضات و وکلای دادگستری است. کتاب مختصر حقوق خانواده از نشر میزان به بررسی علمی و انتقادی قانون جدید حمایت خانواده می پردازد. آن دسته از حقوقدانانی که به دنبال کتاب دانشگاهی حقوق در موضوع خانواده در عین حال جامع ولی خلاصه هستند، این کتاب می‌تواند پاسخگوی نیازشان باشد.


کتاب دوره حقوق مدنی خانواده اثر ناصر کاتوزیان

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

در کتاب حقوق ناچار بایستی به شرح و تفسیر قوانین پرداخت و برخورد نظام قانونی را با اخلاق و رسوم اجتماعی مطالعه کرد و در نتیجه، به «حقوق زنده» دست یافت. به همین جهت، با تغییر قوانین، بخش های مهمی از این کتاب دوباره تدوین و نوشته شده است. به ویژه، در مورد طلاق، تألیفی تازه است که برای نخستین بار منتشر می شود.خانواده، پیش از آنکه «سازمان حقوقی» باشد، نهادی اجتماعی و شناخته شده است و به همین خاطر نیز مفهوم آن تابع نظام سیاسی جامعه می شود. در قانون مدنی، «خانواده» به عنوان «سازمان حقوقی» ویژه مطالعه نشده است.


کتاب قواعد عمومی قراردادها 1 | دکتر ناصر کاتوزیان

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

شیوه‌ی تحقیق در کتاب‌های “قواعد فقه” استقرایی است: بدین معنی که محققان می‌کوشند تا از استقراء در احکام پراکنده در عقود معین، قواعد عمومی قراردادها را بدست آوردند. چنانکه نام تمهیدالقواعد شهید، که از قدیمی‌ترین و معتبرترین این گونه رساله‌ها است، همین مفهوم استقرایی را به ذهن می‌آورد.تدوین قانون مدنی را بی‌گمان باید سرآغاز تحولی بنیادین در تدوین “قواعد عمومی قراردادها” دانست. این قانون، که با گذشت بیش از نیم قرن عمر، اکنون گرد پیری بردارد، چنان فاضلانه نوشته شده است که هنوز هم حقوق‌دانان ما ترجیح می‌دهند که متن آن دست  نخورد باقی بماند و بیشتر از راه تفسیرعلمی و، در صورت لزوم، تصویب قوانین استثنایی مورد نیاز، به رعایت ضرورت‌های اجتماعی پرداخته شود.


کتاب مسئولیت مدنی (الزامات خارج از قرارداد) صفایی

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

کتاب مسئولیت مدنی (الزامات خارج از قرارداد) صفایی و رحیمی از انتشارات سمت مشتمل بر پاورقی های متعدد است که برخی از آن ها منابعی می باشد که مورد استفاده واقع شده و برخی مشتمل بر نقد و اشاره به نظریه ها یا توضیحاتی است  که ذکر آن ها در متن با توجه به برنامه های درسی و ساعات محدود تدریس مناسب نمی نموده است. هم چنین، هر مطلب دارای عنوان و شماره می باشد، از این رو وجود فهرست های متعدد، استفاده از مطالب یا منابع را تسهیل می کند. قابل ذکر است که منبع اصلی مطالعه در این کتاب، علاوه بر قوانین موضوعه، فقه امامیه است هر چند که از حقوق خارجی به ویژه حقوق فرانسه نیز که برای پاسخگویی به بسیاری از مسائل جدید کارساز می باشد، بهره برده شده است. از دیگر ویژگی های این اثر می توان بیان داشت که درمسائل اختلافی، به نظرهای مختلف اشاره و نظر برگزیده ی مؤلف با استدلال بیان شده، تا دانشجویان حقوق بتوانند با آگاهی از اختلاف نظرها و تحلیل علمی و دقت و تعمق، نظر قوی تر را انتخاب کنند.


کتاب اعمال حقوقی (قرارداد – ایقاع) کاتوزیان

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

اصطلاح “اعمال حقوقی” که عنوان این اثر ارزشمند از دکتر کانوزیان از انتشارات گنج دانش است؛ در مواد 962 و 1213ق.م آمده است و مقصود، وقایعی است که به اراده اشخاص به وجود می آید و آثار حقوقی آن تابع همان اراده است. پس در تعریف آن می توان گفت کاری ارادی است که اثر حقوقی آن با آنچه فاعل می خواهد منطبق است یا به بیان بهتر، “اعلام اراده ای است که به منظور ایجاد اثر حقوقی خاص انجام می شود وقانون نیز اثر دلخواه را بر آن بار می کند.

” این اعلام اراده را “انشاء” به معنی ایجاد می گویند و برای بیان ارادی و عمدی آن “قصد انشاء” نیز گفته می شود. انشاء اثر حقوقی ، هرگاه با دو اراده متقابل یا توافق صورت گیرد “عقد” نامیده می شود و آن که با یک اراده تحقق می یابد “ایقاع” است. ولی، وصف مشترک هر دو این است که اراده شخص کارگزار اصلی است و جانشین اراده عمومی (قانون) می شود.


کتاب حقوق مدنی 6 (عقود معین 1) مهدی شهیدی

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

این اثر از مهدی شهیدی یکی از بهترین کتاب ها برای مبحث حقوق مدنی 6 است. در این کتاب، عقود معین شامل بیع، معاوضه، اجاره، جعاله، قرض و صلح مورد بررسی می گیرد. در بین این عقود مباحث عقد بیع از جایگاه خاصی در دانش حقوق معاملات برخوردار است زیرا این عقد بیش از همه ی عقود و معاملات مورد استفاده ی روزمره در جوامع انسانی قرار می گیرد و به همین جهت، مسائل و احکام آن در سیستم های حقوقی همانند فقه اسلامی، خیلی گسترده تر از مسائل و احکام عقود معین دیگر است و مواد و مقررات قانونی مربوط به آن در قانون مدنی کشور ما و همه ی قوانین مدنی کشورهای دیگر خیلی فراتر از مواد دربردارنده ی مقررات سایر عقود می باشد.


کتاب حقوق مدنی 3 (تعهدات) دکتر شهیدی

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

کتاب حقوق مدنی ۳ (تعهدات) نوشته‌ی دکتر شهیدی در راستای ارائه‌ی یک سری از این قواعد در انتشارات مجد به چاپ رسیده است. دربرگیرنده‌ی انواع مهم تعهدات اعم از عقد (عقد غیر معوض، عقد تملیکی، عقد معوض، عقد مطلق، عقد مشروط، عقد تشریفاتی و عقد غیر تشریفاتی) می‌باشد. همچنین معاملات مختلف در شرایط‌های ویژه و معمولی (اصطلاحاتی چون: اقاله، فسخ یک طرفه، فسخ توسط قانون، اشخاص ثالث در عقد و معاملات) را به صورت جزء به جزء شرح می‌دهد. از آنجایی که آشنایی با قواعد و احکام تعهدات برای دانشجویان حقوق و وکلا بسیار حائز اهمیت است، مخاطبان اصلی این کتاب دانشجویان رشته حقوق در مقطع کارشناسی می باشند.


کتاب قواعد عمومی قراردادها دکتر صفایی

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

در کتاب قواعد عمومی قراردادها نوشته‌ی دکتر سید حسین صفایی از اقسام عقد، اصل حاکمیت اراده، شرایط اساسی صحت معامله و نیز معامله به قصد فرار از دین، آثار عقد بین متعاملین و نسبت به اشخاص ثالث، شرایط ضمن عقد، عدم اجرای تعهد و آثار آن و سقوط تعهدات، سخن به میان آمده است. اهمیت تعهدات، بی نیاز از تعریف و توصیف است. هرکس، در زندگی روزمره، ناگزیر قراردادهایی می بندد، یا ممکن است در نتیجه زیانی که به دیگری وارد کرده مسئولیت مدنی پیدا کند. مطالعه بررسی کلیات و قواعد عمومی تعهدات قراردادی و غیر قراردادی علاوه بر اینکه در ایجاد و تقویت قوه استنباط و شمّ حقوقی و حلّ مشکلات قضایی اهمیت بسزا دارد.


کتاب اموال و مالکیت دکتر ناصر کاتوزیان

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

در کتاب اموال و مالکیت نوشته‌ی دکتر ناصر کاتوزیان به تشریح مفاهیم پایه‌ای حقوق در خصوص موضوع اموال اعم از منقول، غیرمنقول و اموالی که مالک خاص ندارد و مبحث مالکیت می‌پردازد. در گذشته واژه‌ی «مال» ویژه ی کالای مادی بود. ولی پیشرفت های زندگی کنونی به تدریج آن را از این معنی محدود و ابتدایی خارج ساخته است، چندان که امروز به تمام عناصر گوناگون دارایی مانند: زمین و اموال منقول و مطالبات و حقوق مالی، و حتی حق تألیف و اختراع و سرقفلی نیز مال گفته می شود.

در باب اولیه قانون مدنی به موضوع مال با عنوان “اموال” پرداخته شده است، اما تعریفی درمورد اموال بیان نشده است و تقسیم بندی بر دو قسم منقول و غیرمنقول صورت پذیرفته است. در مواد قانونی زیادی به موضوع اموال اشاره شده است مثل: ماده 872، 946، 1214 و 1217 قانون مدنی. این کتاب دانشگاهی ارزشمند از نشر میزان مشتمل بر سه فصل می باشد: 1- انواع مال 2- مالکیت 3- شاخه های مالکیت


کتاب اشخاص و اموال دکتر صفایی

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

در این کتاب به شرح اصول و قواعد مندرج در قانون مدنی اکتفا نشده، بلکه به مناسبت و در حدود موضوع، از قوانین دیگر مانند قوانین اصلاحات ارضی، قانون توزیع عادلانه ی آب و … نیز سخن رفته است و حقوق مدنی در زمینه ی اشخاص و اموال، با توجه به کلیه قوانین ذیربط و اصلاحات جدید قانون گذاری معرفی شده است. در ضمن از آن جا که این اثر برای دانشجویان مبتدی نوشته شده و بنابر اختصار بوده، از بحث عمیق و تفصیلی در مسائل و شرح نکات دقیق و پیچیده ی حقوقی پرهیز گردیده است.


کتاب حقوق مدنی اشخاص و محجورین دکتر صفایی

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

کتاب حقوق مدنی اشخاص و محجورین نوشته‌ی دکتر سید حسین صفایی و قاسم زاده، شامل دو بخش «اشخاص» و «محجورین» می‌باشد. در بخش اشخاص، مفهوم شخص طبیعی و شخص حقوقی، حقوق مربوط به شخصیت، آغاز و پایان وجود، ویژگی‌ها و وضع حقوقی اشخاص بررسی شده است. در بخش محجورین از مفهوم حجر و اهلیت، انواع محجورین (صغیر، غیر رشید و مجنون) و حدود حجر آنان و برخی از نهادهای حمایت از محجورین، به ویژه قیمومت و احکام آن، سخن به میان آمده است. این اثر ارزشمند توسط انتشارات سمت روانه بازار کتاب شده و جزء مهم‌ترین کتاب‌های دانشگاهی حقوق به حساب می‌آید.


کتاب مقدمه علم حقوق دکتر ناصر کاتوزیان

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

در بخش نخست به قواعد حقوق و در بخش دوم به حق و منابع و اجرای آن پرداخته شده است. ولی، باید دانست که هدف از طرح و تدوین این گونه کتاب‌ها مطالعه‌ی عمیق مسائل راجع به فلسفه‌ی حقوق و ارکان رشته‌های گوناگون آن نیست؛ انگیزه ی اصلی دکتر ناصر کاتوزیان، آماده کردن ذهن مبتدیان برای فراگرفتن مطالب اصلی این علم می باشد.

گفتنی است که نویسنده در این اثر ارزشمندِ خود، تلاش نموده تا با ساده کردن و گردآوری نظریه های کلی حقوق، دانشجویان را با شیوه های علمی تحقیقی آشنا سازد و معلومات عمومی لازم را در اختیارشان بگذارد تا در پژوهش‌های خود خطا و درست را از هم باز شناسند. این کتاب دانشگاهی مهم و کاربردی دکتر کاتوزیان، رفرنس دروس اصلی رشته‌‌ی حقوق دانشگاه‌های سراسر کشور می‌باشد.


کتاب حقوق مدنی (شفعه، وصیت، ارث) ناصر کاتوزیان

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

کتاب حقوق مدنی؛ درسهایی از شفعه، وصیت، ارث نوشته‌ی ناصر کاتوزیان در قالب سه قسمت متفاوت و هر قسمت هم با فصولی مجزا به شرح قوانین از قانون مدنی می پردازد:

کتاب نخست- شفعه   کتاب دوم- وصیت  و کتاب سوم- ارث

شفعه عبارت است از این که: دو نفر در مالی به صورت مشاع شریک باشند، اگر یکی از آن دو سهمش را به کسی به غیر از شریکش بفروشد، شریک دیگر حق دارد، همان مبلغ را به مشتری داده و آن سهم را از وی بگیرد و این را حق شفعه و صاحب حق را شفیع می نامند. کتاب یاد شده تمامی قوانین از جمله چگونگی اجرا و زوال این حق که در مورد شفعه بر قرار است را به طور جامع و دقیق در 2 فصل مجزا شرح می دهد. وصیت که عبارت است از دستور به وصی یا وراث برای انشا اعمال حقوقی یا در واقع عمل حقوقی که به موجب آن شخص به طور مستقیم یا در نتیجه تسلیط دیگران، در اموال یا حقوق خود برای بعد از فوت تصرف می کن.


کتاب دوره مقدماتی حقوق مدنی (عقود معین 1) ناصر کاتوزیان

بهترین کتاب های درسی حقوق مدنی

کتاب حقوق مدنی؛ درسهایی از عقود معین جلد 1 نوشته‌ی دکتر ناصر کاتوزیان به عقود معین پرداخته شده است. عقود معین، عقودی هستند که در قانون دارای عنوان معین می باشند و قانون گذار شرایط خاص تحقق آن‌ها را بیان کرده است؛ متأسفانه در قانون مدنی، عقود معین به طور پراکنده و بدون هیچ نظمی نگاشته و تنظیم شده‌اند و همین موضوع مطالعه‌ی آن‌ها را دشوار می‌کند. دکتر ناصر کاتوزیان در سری کتاب های چند جلدی حقوق معین خود، عقود معین را به صورت منظم طبقه‌بندی نموده است که مطالعه این عقود را بسیار آسان‌تر می‌کند و علاوه بر آن با زبانی روان، عقود مختلف را به صورت کاربردی مورد بررسی قرار می‌دهد.


کتاب های انتخاب شده در این مقاله براساس تجربه‌ی کارشناسان فروش کتابانه بوده است؛ همچنین خوشحال می‌شویم شما دوستان عزیز هم نظرات خود را با ما در میان بگذارید. لازم به ذکر است برای خرید منابع آزمون وکالت می توانید به سایت کتابانه مراجعه کنید. (+)

مطالب مرتبط:

۲ Comments

  1. سلام؛ این فقط در مورد حقوق مدنی هستش، در مطالب دیگه به گرایش دیگر حقوق هم توجه خواهیم داشت.
  2. سلام. معلومه نویسنده ی مطلب گرایش و علاقه زیادی به کتب حقوق مدنی داشته و به گرایش های دیگه توجه نکرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت