عکس مقاله بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایرانی برای کودکان

بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودک

کتاب داستان های ادبیات کهن خواندش برای کودکان بسیار سخت و گاهی غیرقابل درک است. به همین دلیل نویسندگان کودک این داستان ها را بازنویسی کرده و به زبان امروزی روایت کرده اند.

اهمیت مطالعه کتاب داستان ادبیات کهن برای کودک

خواندن کتاب داستان های ادبیات کهن سبب آشنایی کودکان با فرهنگ گذشتگان، زبان آنها و حتی تاریخ می شود به همین علت ادبیات کهن هر سرزمین گنجینه ای بزرگ محسوب می شود.

لیستی از کتاب داستان های ادبیات کهن برای کودکان

برای آشنایی با ادبیات کهن ایران می توانید برای کودکانتان داستان هایی بر گرفته از کتاب های ادبیات پارسی بخوانید؛ سایت کتابانه به معرفی تعدادی از این کتاب های پرطرفدار و مفید پرداخته است.


1. کتاب 10 قصه از کلیله و دمنه
بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودک

کتاب 10 قصه از کلیله و دمنه یکی از بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودکان می باشد که توسط مژگان شیخی برای کودکان بازنویسی شده و در انتشارات قدیانی به چاپ رسیده است. این اثر مملو از حکایت های پندآموز و داستان های جالب است که شخصیت های آنها حیوانات هستند و داستان از زبان آنها روایت می شود به همین خاطر برای کودکان جذاب و پرکشش است.


2. کتاب 10 قصه از مثنوی مولوی
کتاب 10 قصه از مثنوی مولوی

کتاب 10 قصه از مثنوی مولوی یکی از بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودکان می باشد که توسط انتشارات قدیانی به چاپ رسیده است. مثنوی کتابی است با یک متن ادبی سخت اما پر محتوا و پندآموز که بسیار برای کودکان مفید است. این اثر شامل داستان هایی مثل طوطی و بازرگان، پندهای گنجشک و … است که به زبانی ساده برای فهم بهتر کودکان بازنویسی شده است.


3. کتاب 10 قصه از هزار و یک شب
کتاب 10 قصه از هزار و یک شب

کتاب 10 قصه از هزار و یک شب یکی از بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودکان می باشد که توسط انتشارات قدیانی به چاپ رسیده است. این اثر راوی داستان هایی است که در کتاب هزار و یک شب آورده شده است. قصه هایی تخیلی و تودرتو که برای کودکان هم جذاب و هم آموزنده می باشد.


4. کتاب 12 قصه از شاهنامه
کتاب 12 قصه از شاهنامه

کتاب 12 قصه از شاهنامه یکی از بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودکان می باشد که توسط انتشارات قدیانی به چاپ رسیده است. شاهنامه یکی از بهترین آثار ادبیات پارسی که توسط حکیم ابوالقاسم فردوسی نوشته شده است حکایتی از قهرمانی و پهلوانی است. پیروزی مهر و دوستی بر ظلم و دشمنی از دیگر مواردی است که در این اثر می توان به آن رسید به همین خاطر حکایت های این کتاب به شکل داستان برای کودکان به چا رسیده است.


5. کتاب 12 قصه از کیمیای سعادت
کتاب 12 قصه از کیمیای سعادت

کتاب 12 قصه از کیمیای سعادت اثر ابوحامد محمد غزالی یکی از بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودکان می باشد که توسط انتشارات قدیانی به چاپ رسیده است. این اثریکی از برجسته ترین آثار کهن محسوب می شود که در باب حکمت دین داستان های پندآموزی را به زبان کودکانه همراه با تصاویر جذاب ارائه کرده است.


6. کتاب 10 قصه از مرزبان نامه
کتاب 10 قصه از مرزبان نامه

کتاب 10 قصه از مرزبان‌نامه اثر مرزبان‌بن رستم،یکی از بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودکان می باشد که توسط انتشارات قدیانی به چاپ رسیده است. مجموعه‌ای از ده قصه آموزنده از ادبیات کهن فارسی که برای گروه سنی کودک و نوجوان به چاپ رسیده است. نسخه‌ی اصلی این کتاب سال‌ها پیش به زبان مازندرانی نوشته شده بود که دیگر در دسترس نیست. شخصیت اصلی حکایت‌های پندآموز آن حیوانات هستند که در نسخه‌ی اصلی، قصه‌ی خود را به زبان شعر روایت می‌کنند.


7. کتاب 12 قصه از زندگی خواجه نصیر طوسی
کتاب 12 قصه از زندگی خواجه نصیر طوسی

کتاب 12 قصه از زندگی خواجه نصیرطوسی یکی از بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودکان می باشد که داستان زندگی خواجه نصیر یکی از منجمان بزرگ ایرانی و ریاضیدان را در قالب چند داستان کوتاه به زبانی ساده به همراه تصاویر جذاب روایت کرده تا برای کودکان قابل فهم باشد.


8. کتاب 12 قصه از قابوس نامه
کتاب 12 قصه از قابوس نامه

کتاب 12 قصه ااز قابوس نامه یکی از بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودکان می باشد که توسط امیر عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر زیاری نوشته شده است. این کتاب هم همچون اثار دیگر ادبیات کهن نثری سخت و سنگینی برای کودکان دارد اما در این اثر داستان های اخلاقی و پندآموز به شکلی ساده برای کودکان ارائه شده است این حکایت ها می توانند مهارت های زندگی را نیز به کودکان بیاموزند.


9. کتاب 6 قصه از بوستان سعدی
کتاب 6 قصه از بوستان سعدی

کتاب 6 قصه از بوستان سعدی یکی از بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودکان می باشد. داستان های بوستان روایت هایی پندآموزند که اغلب بزرگسالان به سختی معنا و مفهوم آن را متوجه می شوند اما در این مجموعه، حکایت ها به زبانی ساده و نثری روان به شکل داستان ارائه شده تا کودکان نیز از عهده ی فهم ان برآیند و برایشان جذاب و خواندی باشد.


10. کتاب 12 قصه از تذکره الاولیا
بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودک

کتاب 12 قصه از تذکره‌الاولیا یکی از بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودکان می باشد که توسط عطار نیشابوری نگاشته شده و شاخصه ی اصلی این کتاب داستان های معنوی و سرشار از حکمت است. به خاطر همین پندآموز بودن، داستان ها را بازنویسی کرده و به زبانی ساده و قابل فهم برای کودکان و نوجوانان ارائه کرده اند تا به عنوان یک سرگرمی از آن استفاده کنند.


11. کتاب 12 قصه از پروین اعتصامی
کتاب 12 قصه از پروین اعتصامی

کتاب 12 قصه تصویری از پروین اعتصامی یکی از بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودکان می باشد که از اشعار برجسته ترین شاعر زن ایرانی یعنی پروین اعتصامی برداشت شده است. دوازده داستان کوتاه و آموزنده که اغلب شامل گفتگوها می باشد، از شاخصه های شعر پروین همین مناظره هاست که معمولا شامل پند و اندرزی حکیمانه است.


12. مجموعه کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب
مجموعه کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب

مجموعه کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب یکی از بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودکان می باشد که توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است.این اثر از برترین کتب ادبیات پارسی مثل گلستان، مرزبان نامه، کلیله و دمنه، قرآن، مثنوی و قصه های شیخ عطار و غیره اقتباس شده و برای درک بهتر کودکان به شکل ساده و قابل فهم ارائه شده است. از ویژگی های برجسته و مهم تمامی این کتاب ها حکایات و نقل قول هایی است که سرشار از پند واندرز هستند.


13. مجموعه کتاب دو خط شاهنامه
مجموعه کتاب دو خط شاهنامه

کتاب دو خط شاهنامه یکی از بهترین کتاب داستان های ادبیات کهن ایران برای کودکان می باشد که توسط انتشارات پرتقال برای کودکان طراحی و تالیف شده است. این کتاب با تصاویر رنگی و جذاب و همچنین داستانی کوتاه سعی در معرفی شخصیت های ادبیات کهن مثل شاهنامه را دارد. داستان های به صورت ساده و در هر صفحه تا دو خط ارائه شده تا بچه های بتوانند خود داستان ها را بخوانند.


14. مجموعه کتاب شاهنامک
مجموعه کتاب شاهنامک

مجموعه کتاب شاهنامک یکی از بهترین کتاب داستان های ابیات کهن ایران برای کودکان می باشد که توسط انتشارات چکه به چاپ رسیده است. شاهنامک در 6 جلد داستان شخصیت های شاهنامه مثل جمشید، ضحاک ماردوش، آفریدون، کیومرث و غیره را به زبانی ساده و قال فهم به شکل داستان برای کودکان روایت می کند.


آنچه که کودکان را با ادبیات گذشته آشنا می کند خواندن کتاب های ادبیات کهن می باشد که آن هم با نثری سنگین بسیار مشکل خواهد بود اما چاپ کتاب های داستان با قصه های اقتباس شده و یا ساده شده از کتاب های مهم ادبیات پارسی کمک می کند تا فرهنگ گذشتگان تا حدودی ماندگار شود و نسل جدید نیز از آن آگاهی پیدا کند کتابانه با ارائه ی این مقاله سعی در معرفی بخشی از این آثار نموده است(+)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت