معرفی first-friends

نقد و بررسی کامل کتاب‌های first friends 1 2 3

یادگیری یک زبان جدید درعین شیرینی و بهبود احساس اعتمادبه‌نفس، ممکن است بسیار چالش‌برانگیز باشد؛ به‌ویژه برای کودکانِ خردسال! درحقیقت زبان انگلیسی گاهی وقت‌ها در هیبت تماشایی‌ترین سکانس زندگی ظاهر می‌شود و گاهی هم شبیه به یک مبارزه طولانی و دشوار خواهد بود!

خوشبختانه این‌روزها استراتژی‌های متنوعی برای رنگ و لعاب بخشیدن به فرایند یادگیری انگلیسی به‌ویژه با محوریت آموزش زبان انگلیسی کودکان وجود دارد. در مقاله امروز وبسایت کتابانه، ضمن معرفی یکی از بهترین منابع زبان، یعنی کتاب های first friends، مروری به عوامل ایجاد جذابیت و کشش زبان‌آموزان نسبت به مفاهیم آموزشی یک زبان جدید خواهیم داشت!

کتاب های فرست فرندز چند جلد است؟

معرفی کتاب first friends و دلیل محبوبیت آن

حفظ توجه و تمرکز کودکان به هنگام یادگیری‌های جدید حقیقتا سخت است. یک لحظه کلاس‌های درس در مدارس را تصور کنید! هیچ دانش‌آموزی حاضر به نشستن پشت یک میز و آموختن صرفا با توضیحات معلم نیست! درحقیقت کودکان اطلاعات را متفاوت از بزرگسالان دریافت و تحلیل می‌کنند! آن‌ها دارای یک ویژگی ذهنی تحسین‌برانگیز به نام حافظه غیر ارادی هستند که وقتی درگیر بازی‌ها و فعالیت‌های خلاقانه می‌شود، به‌صورت کاملا غیرارادی فعال خواهد شد!

 بنابراین کتاب‌های فرست فرندز که توسط یکی از خلاق‌ترین ناشرهای دنیا، انتشارات آکسفورد، در دو ورژن امریکن و بریتیش به چاپ رسیده است، می‌تواند انتخاب خوبی برای آفرینش زبان‌آموزانِ حرفه‌ای از سنین کودکی باشد!

نکته قابل‌توجه پیش از آموزش کتاب first friends1 و سایر جلدهای آن، آگاهی از سیستم جذابی است که تالیف این کتاب‌ها باتوجه به آن صورت گرفته است؛ سیستم بین‌المللی فونتیکس که به‌صورت اختصاصی برای آموزش مفاهیم آواشناسی به کودکان خردسال طراحی شده است. مجموعه کتاب first friends با یکی از جدیدترین متدهای آموزش زبان انگلیسی هم پیوند خاصی دارد که تحت عنوان متد گیمیفیکیشن (Gamification) انواع بازی‌ها و فعالیت‌های سرگرم‌کننده را به انگلیسی آموزش می‎دهد.

سطح بندی کتاب های فرست فرندز

پیش از اینکه بدانیم گیمیفیکیشن چیست، بیایید خلاصه‌ای از محتویات هر سطح مجموعه فرست فرندز را بشناسیم:

خرید کتاب فرست فرندز 1

کتاب فرست فرندز 1

کتاب First Friends 1 شامل 5 درس است که تدریس حروف الفبای انگلیسی، آشنایی مقدماتی با آواشناسی و اعداد را در چهارچوب آموزشی خود قرار داده است.

خرید کتاب فرست فرندز 2

کتاب فرست فرندز 2

کتاب First Friends 2 ده بخش دارد که هرکدام شامل 6 درس است؛ این کتاب با هدف ارائه موضوعات کاربردی و واژگان ابتدایی برای برقراری ساده‌ترین ارتباط‌های روزانه به زبان انگلیسی طراحی شده است.

خرید کتاب فرست فرندز 3

کتاب فرست فرندز 3

کتاب First Friends 3 نیز ساختاری شبیه به جلد دوم این مجموعه آموزشی دارد، اما مهارت‌های چهارگانه را همراه با فعالیت‌های بیشتر و تمرین‌های متنوع تقویت می‌کند؛ کمک به درک ساختار کلمات و جمله‌ها با انواع فعالیت‌های سرگرم‌کننده، از برنامه های آموزشی مهم این کتاب است.

حال که با کلیات مباحث کتاب های فرست فرندز در هر جلد آشنا شدیم، باید بدانیم Gamification چیست؟

Gamification؛ یک متد آموزشی جذاب در کتاب‌های فرست فرندز

در کتاب‌ فرست فرندز،گیمیفیکیشن رایج‌ترین ابزار برای درگیرکردن بچه‌ها و تسهیل فرایند یادگیری است. وقتی بچه‌ها در حال بازی کردن هستند، مثل یک اردک در آب شیرجه می‌زنند؛ به‌صورت ناخوداگاه و بی هیچ ترسی! البته که در این متد، بازی‌ها هم از نظر سازماندهی و هم از نظر محتوا جذاب هستند.

هر بازی قوانینی دارد که باید به آن‌ها پایبند باشید؛ درحقیقت همه کودکان می‌دانند که قوانین بازی نیاز به تعهد بازیکنان دارد. بازی‌ها همچنین به بچه‌ها اجازه می‌دهد که تعامل داشته باشند؛ بنابراین فعال بودن در کلاس زبان انگلیسی برای کودکان الزامی است.

از نظر محتوا، بازی‌ها مفید و اغلب آموزش‌محور هستند؛ بنابراین درک مفاهیم ساده تا پیچیده از طریق بازی برای بچه ها آسان‌تر خواهد بود. آن‌ها کلمات را سریع‌تر حفظ نموده و حتی شروع به استفاده ناخوداگاه در گفتار خود می‌کنند. به لطف این متد آموزشی، آموزش زبان انگلیسی کودکان شبیه به برش‌هایی از زندگی واقعی با چاشنی سرگرمی است؛ پر از یادگیری و کشف تجربه‌های جدید!

ویژگی های کتاب first friends

بررسی ساختار کتاب first friends

کتاب first friends در سه سطح، برای زبان‌آموزان نوآموز و گروه سنی نونهالان توسط انتشارات آکسفورد به چاپ رسیده است. اصول آموزش کتاب first friends3 و سایر جلدهای آن استفاده از ترانه‌ها، داستان‌های کوتاه و بازی‌های کودکانه‌ای است که به‌صورت هدفمند برای افزایش تعامل زبان‌آموزان با محیط و با یکدیگر طراحی شده است.

هرکدام از کتاب‌ها از 10 بخش تشکیل شده که هر بخش حدود 6 درس را پوشش می‌دهد.

ساختار آموزشی کتاب ‌های first friends دارای چهارچوب مشخصی است؛ در ابتدای هر درس فرصتی برای آشنایی با واژگان جدید خواهیم داشت و تمام نکات مربوط به آن‌هارا بررسی می‌کنیم (تمرین تلفظ لغات) سپس از کاربرد آن لغت در موقعیت‌های کاربردی زندگی آگاه می‌شویم؛ به‌عنوان مثال، اگر کلمه مورد نظر ما «wall» به معنای «دیوار» باشد، معلم زبان با سوال‌هایی همچون «?what is this» و نشان دادن شیء مدنظر به زبان‌آموزان، فرایند یادگیری را تسهیل می‌کند.

ماجرای جذابیت کتاب‌های فرست فرندز به همین بخش ختم نمی‌شود! در هرکدام از این سه کتاب به فراخور سطح و موضوع درس‌ها، همه مطالب آموزشی با جادوی شعر و داستان همراه با تفکر نقادانه یا نکات اخلاقی ارزشمند به زبان‌آموز تدریس خواهد شد.

راستی! تمرین تلفظ‌های صحیح و الفبای لاتین هم از اجزای جدانشدنی کتاب first friends است.

کتاب های first friends برای چه سنی مناسب است؟

مجموعه کتاب های first friends برای گروه کودکان نوآموز و نونهالان طراحی شده است، اما از آنجایی‌که این بازه سنی تعریف گسترده‌ای دارد، بهتر است از آموزشگاه زبان یا معلم دلخواه خود بازه سنی مناسب را جویا شوید. به‌طورکلی این مجموعه می‌تواند به کودکان 6 تا 7 سال و نهایتا 9 سال تدریس شود.

آموزش کامل کتاب فرست فرندز
بخشی از محتوای آموزشی کتاب فرست فرندز

آنباکسینگ پکیج آموزشی فرست فرندز

اگر شما هم به فکر خرید کتاب First Friends افتاده‌اید، خوب است بدانید که این کتاب، یک آنباکسینگ هیجان‌انگیز دارد! کتاب آموزش اصلی (student book) در معیت با کتاب‌کار، پر از سرگرمی‌هایی همچون رنگ‌آمیزی، شعر و داستان‌های جذاب، در انتنظار زبان‌آموزان کوچک خواهد بود. البته یک عدد لوح فشرده که شامل تلفظ‌های صحیح و ترانه‌های کودکانه است، نیز همراه با کتاب‌ها ارائه می‌شود.

نکته قابل‌توجه این است که در بعضی از ورژن‌های فرست فرندز با تمرکز بر لهجه امریکن، تمرینات شبیه‌ساز کتاب‌کار در انتهای کتاب اصلی قرار دارد و کتاب‌کاری به‌صورت مجزا وجود نخواهد داشت.

لازم است بدانید کتاب راهنمای تدریس کتاب first friends برای معلمان هم ارائه می‌شود که به کمک آن، معلمان زبان می‌تواننند از آشنایی با انواع نکات آموزشی و روش‌های تدریس زبان به کودکان نوآموز بهره‌مند شوند.

پک کامل فرست فرندز

کتاب‌های فرست فرندز؛ ایده‌آل برای یادگیری مهارت‌های زندگی!

آموزش ارزش‌ها و مهارت‌هایی مانند تفکر نقادانه ( یافتن راه‌حل و تمرین تفکر در چهارچوب ارزش‌ها) از دیگر مواردی است که باعث می‌شود مجموعه فرست فرندز را به زبان‌آموزان پیشنهاد کنیم!

تمرین ایجاد ارتباط براساس همدلی، درک متقابل و همچنین یادگیری زبان انگلیسی از طریق علوم، ریاضیات، هنر همراه با طراحی بازی‌های مختلف، زیباترین لحظات زبان‌آموزی است که برای کودک یا شاگرد خود خلق خواهید کرد.

روند آموزش کتاب first friends3 و سایر جلدهای آن، معمولا پروژه‌محور است و طی آن مطابق با موضوعات مختلف، زبان‌آموز به ساخت انواع کاردستی خلاق و همچنین شرکت در فعالیت‌های هیجان‌انگیز کلاسی( تعامل و تقلید از سایر همکلاسی‌ها برای بهبود کیفیت یادگیری) تشویق می‌شود.

مرور مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب first friends

در ادامه برترین ویژگی‌های کتاب first friends را مرور خواهیم کرد؛ ویژگی‌هایی که باعث می‌شود این کتاب در لیست بهترین کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی کودکان قرار بگیرد.

  1. چاپ تمام رنگی تصاویر و استفاده از رنگ‌های جذاب برای جلب توجه کودکان
  2. شناخت واژگان و تقویت توانایی زبان‌آموز برای ساخت لغات جدید باتوجه به ریشه آن‌ها
  3. آموزش مهارت‌های اجتماعی و ارزش‌های اخلاقی در بستر یادگیری زبان انگلیسی
  4. توجه به مفاهیم ساده آموزشی در دروس علوم و ریاضیات همگام با آموزش زبان
  5. نهادینه شدن تفکر خلاق در کودک
  6. تقویت مهارت‌های 4گانه زبان انگلیسی و ایجاد اعتماد‌به‌نفس در کودک برای مکالمه به زبان جدید
کاراکتر های کتاب فرست فرندز

کلام آخر؛ چرا کتاب های first friends پیشنهاد کتابانه به زبان‌آموزان است؟

برای انتخاب روش صحیح آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان یا کودکان، درک این مسئله که چرا یک فرد به یادگیری زبان جدید نیاز دارد، موضوع قابل اهمیتی است. بنابراین ایجاد انگیزه کافی در زبان‌آموزانِ کوچک، بهترین تکنیک برای یادگیری خواهد بود؛ این انگیزه با توجه به عوامل مختلفی ایجاد می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، انتخاب منبع آموزشی مناسب است.

کتاب های first friends 1 2 3 بیش از اصرار بر یادگیری، به مشارکت و تعامل به زبان انگلیسی در لحظه‌لحظه زندگی زبان‌آموز تمایل دارند؛ بنابراین فرایند یادگیری زبان به هیچ‌وجه کسل‌کننده یا رنج‌آور نخواهد بود و کاملا به‌صورت ناخوداگاه یا گام‌به‌گام رقم می‌خورَد. اگر شما هم مشتاق خلق این تجربه در زندگی کودک خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم به شیوه‌های آموزشیِ کتاب first friends اعتماد کنید!

امیدواریم که مطالب این مقاله، قدری از سوالات را شما را پاسخ گفته و در معرفی و بررسی خصوصیات کتاب های فرست فرندز مفید عمل کرده باشد. شما نیز اگر تجربه خرید کتاب first friends را برای فرزندان خود دارید، می‌توانید نظرات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما و دیگر مخاطبین کتابانه، به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت