معرفی بهترین کتاب های درمان اختلالات گفتاری کودکان

اهمیت استفاده از کتاب تصویری گفتار درمانی

برخی کودکان توانایی صحبت کردن دارند ولی در بیان کلمات و گفتن یک جمله دچار مشکل هستند. آنها اغلب هجاها را به صورت کامل نمی‌توانند ادا کنند و همین موضوع باعث می‌شود نتوانند صرحتا خواسته‌هایشان را بیان کنند و یا ارتباط کاملی برقرارنمایند. این عامل می‌تواند اعتماد به نفس کودک را نیز تحت الشعاع قرار دهد. علم گفتار درمانی از جمله علومی است که همراه با بازی، فعالیت های گسترده حتی در منزل، بزرگترین کمک را به این افراد می‌کند.

ازجمله ابزاری که گفتار درمانگرها و خانواده‌های این افراد از آنها استفاده می کنند کتاب‌ها و فلش کارت‌های مختلف هستند که در بخش بعدی مقاله به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

فهرستی از برترین کتاب های آموزش گفتار درمانی

برای شناخت بیشتر کتاب گفتار درمانی کاربردی و پرفروش با ما همراه باشید و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کتاب های کودک به فروشگاه سایت کتابانه مراجعه فرمایید.

کتاب های اولین واژگان تصویری کودک من

این اثر یکی از بهترین کتاب‌های گفتار درمانی می‌باشد که توسط انتشارات آموزش نوآموز به چاپ رسیده است. این کتاب در بردارنده‌ی کلماتی است که کودک در سن 9 تا 24 ماهگی باید بتواند آنها را تلفظ کند و استفاده نماید بنابراین هم برای کودکانی که می‌خواهند گفتار را آغاز کنند قابل استفاده است و هم برای کودکانی که اختلالات گفتاری و زبانی دارند. این مجموعه در 5 جلد از ساده‌ترین کلمات تا سخت‌ترین واژه‌ها را در بر می‌گیرد.

خرید کتاب اولین واژگان تصویری کودک من

کتاب داستان های زنجیره‌ای

این اثر از مریم دریانورد یکی از بهترین کتاب‌های گفتار درمانی می‌باشد در هر صفحه 4 تصویر به همراه داستانی کوتاه در چهار جمله ارائه شده که در مرحله‌ی اول والدین و یا مربی آنها را با نشان دادن هر تصویر برای کودک می‌خوانند و بعد از تمام شدن داستان باید از کودک بخواهند که یکبار دیگر داستان را به تنهایی تکرار کند. با انجام این عمل کودک می‌آموزد که چطور از کلمات، فعل‌ها و حتی حروف ربط و اضافه استفاده نماید. این کتاب در دو جلد ارائه شده است.

معرفی بهترین کتاب های درمان اختلالات گفتاری کودکان

کتاب فرهنگ مصور فعل ها

این اثر یکی از بهترین کتاب‌های گفتار درمانی است که جهت شناخت و بیان فعل با استفاده از تصاویر و افزایش دامنه‌ی واژگان و جمله‌سازی تالیف گردیده است کتاب فرهنگ مصور فعل ها علاوه بر کودکان عادی برای آن دسته از کودکانی که دچار اختلال در گفتار هستند و یا دچار مشکلات شنوایی می باشند مناسب می باشد. در هر صفحه از این کتاب یک تصویر ارائه شده که در آن انجام دادن یک کار و یا چند کار همزمان نشان داده شده است مثلا شنا کردن، پارو زدن و یا قایق سواری ، والدین می ‌توانند ابتدا برای کودک تصاویر را شرح دهند و در جملاتی این فعل‌ها را به کار ببرند و بعد از کودک خود بخواهند همراه با آنها و یا بعد از آنها یکبار دیگر تکرار کند به این صورت فعل‌ها و کاربردشان در ذهن کودک باقی خواهد ماند.

تصویر کتاب فرهنگ مصور فعل‌ها (فعالیتها) آموزش نوآموز

معرفی مقاله: بهترین کتاب شعر کودک


کتاب فرهنگ تصویری صامت ها

این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های گفتار درمانی است که در آن به آموزش ٢٣ صامت ( همخوان ) زبان فارسی به صورت تفکیک شده در سه بخش ابتدا، وسط و انتهای واژه‌ها پرداخته شده است که۲۱۰۰ کلمه در این اثر فقط یکبار استفاده شده است. این کتاب کمک می‌کند تا والدین و مربیان برای درمان اختلالات گفتاری و یا تاخیر در رشد گفتار و زبان از آن بهره بگیرند.

معرفی بهترین کتاب های درمان اختلالات گفتاری کودکان

کتاب فرهنگ تصویری مفاهیم و حروف ربط

این کتاب جزء بهترین کتاب‌های گفتار درمانی از مریم دریانورد می‌باشد و در بخش اول این مجموعه ۲۶۰ مفهوم و صفت آورده شده است که کلمات درکی و بیانی، ترکیبات وصفی را به کودک آموزش می‌دهد. در بخش دوم حروف ربط به کودک آموزش داده می‌شود. حرف ربط کلمه‌ای است که دو کلمه یا دو جمله را به هم پیوند می‌دهد تا مفهوم قابل درک بهتری را بیان کند.

تصویر کتاب فرهنگ تصویری مفاهیم و حروف ربط | مولفان فرهیخته

کتاب فرهنگ تصویری صامت ها در جمله

در این اثر که از برترین کتاب‌های گفتار درمانی است، مجموعه‌ای از کلمات با آوایی یکسان و مشترک در یک جمله آورده شده است تا بتوان به کودکانی که مشکل گفتار درمانی دارند، بهتر کمک کرد. هدف دیگر این کتاب افزایش شناخت، درک و تقویت حافظه‌ى شنیداری و افزایش یاد گیری کلمات می‌شود.

معرفی بهترین کتاب های درمان اختلالات گفتاری کودکان

کتاب فرهنگ تصویری مشاغل و توصیفات

در این اثر از بهترین کتاب‌های گفتار درمانی است، کودکان تنها در قالب تصاویر با شغل‎های متنوع و بسیاری آشنا می‎شوند. هر صفحه از کتاب از دو بخش تشکیل شده و در هر بخش عنوان یک شغل و شخصی با لباس همان کار به تصویر کشیده شده، سپس وسایل و ابزار آلات به کار رفته و مورد نیاز در همان شغل در قالب تصاویر به نمایش درآمده است. معرفی سبزیجات، میوه ها، تصاویر توصیفی و اشتباهات تصاویر از دیگر بخش های کتاب است.

معرفی بهترین کتاب های درمان اختلالات گفتاری کودکان

کتاب فرهنگ تصویری فعل ها و حروف اضافه

این اثر جزء بهترین کتابهای گفتار درمانی از مریم دریانورد می‌باشد و تعداد زیادی تصاویر رنگی جذاب و متنوع را داراست که به واسطه‌ی آن ها می‌توان 550 فعل را به کودکان آموزش داد. همچنین حروف اضافه مانند پشت، زیر، با ،از ، در، برای، به، بدون و … در قالب جملاتی کوتاه آموزش داده می‌شود.

معرفی بهترین کتاب های درمان اختلالات گفتاری کودکان

کتاب فرهنگ مصور جمله ها

در این کتاب برای گفتار درمانی تصاویر به گونه ای طراحی شده اند که فقط با تصویر و بدون متن داستان را روایت می کند و کودک باید برداشت های خود از تصاویر را در جملاتی کوتاه بیان کند که روشی ثبت شده برای درمان این دسته از کودکان است. به منظور راهنمایی و آسان نمودن جمله سازی در پایان قسمت مثال هایی آورده شده که مرتبط با موضوع آن داستان می باشد.

معرفی بهترین کتاب های درمان اختلالات گفتاری کودکان

فلش کارت فعل های مصور

فلش کارت‌ گفتار درمانی فعل‌های مصور از بهترین ابزارها برای آموزش تصویری گفتار درمانی محسوب می‌شود. این محصول در قالب 150 کارت پشت و رو 500 فعل کاربردی را به این کودکان آموزش می‌دهد. از ویژگی‌های مثبت این اثر همراه شدن فعل‌ها با تصاویر می‌باشد.

خرید فلش کارت فعل های مصور

معرفی بهترین کتاب های درمان اختلالات گفتاری کودکان
فلش کارت دیدآموز

فلش کارت دیدآموز یکی از بهترین ابزار آموزش تصویری گفتار درمانی می‌باشد که توسط انتشارات نوآموز به چاپ رسیده ست. هر بسته از این فلش کارت‌ها شامل 30 کارت تصویری می‌باشد که کمک می‌کند تا کودک به درک درستی از اشکال، نام، تلفظ و … در موضوعات مختلفی مثل، رنگ، اشیاء، حیوان، فعل‌ها و … برسد.


در مطلب فوق بهترین کتاب‌های گفتار درمانی را معرفی نموده‌ایم. شما می‌توانید برای خرید اینترنتی کتاب گفتار درمانی کودکان و آشنایی بیشتر با این موضوع به سایت کتابانه مراجعه نمایید.

آیا شما با کتاب‌های دیگری از این دست آشنا هستید که بتواند به این کودکان کمک کند؟ جای چه کتاب‌هایی در حوزه‌ی گفتار درمانی در این مقاله خالی است. (+)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت