آشنایی با کتاب 504

کتاب 504 واژه ضروری زبان انگلیسی (از صفر تا صد واژگان)

یکی از منابع جامع و کاربردی برای افزایش دایره‌ی واژگان زبان انگلیسی و یادگیری هرچه بهتر لغات پرکاربرد، کتاب 504 می‌باشد. فعالان و مولفان توانمند در حوزه‌ی آموزش زبان انگلیسی، با هدف تقویت مهارت‎‌های کلامی، در کنار سایر کتب آموزش واژگان، 504 را به عنوان منبعی کامل به زبان‌آموزان خود معرفی می‌کنند. 

علاقه‌مندانی که در سطح مبتدی و یا متوسط هستند اما قصد شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی را دارند می‌توانند در کنار منابع دیگر آموزشی از این کتاب به عنوان گزینه‌ای موثر و کاربردی برای کسب موفقیت خود استفاده کنند.

در ادامه مجموعه‌ی کتابانه با هدف آشنایی بیشتر، کتاب 504 را به صورت کامل و جامع‌تری به شما معرفی می‌کند.

معرفی کتاب 504 واژه ضروری

اگر بنا به هر دلیلی قصد آموزش زبان انگلیسی را دارید؛ آموزش واژگان یا همان Words نخستین و اساسی‌ترین گام برای آغاز این مسیر پُرپیچ‌وخم می‌باشد. با توجه به عنوان کتاب 504 می توان حدس زد لغات به کار گرفته شده در آن، مجموعه‌ای از واژگان پُرکاربرد در مکالمات روزمره‌ی افراد، برنامه‌های تلوزیونی، گویش‌های محلی، زبان نوشتاری روزنامه‌ها و کتب مختلف و… می‌باشد.

روش تدریس کتاب 504

این کتاب مطالب آموزشی خود را در دوازده درس به مخاطبان خود آموزش می‌دهد. زبان‌آموز در هر درس با دوازده کلمه‌ آشنا می‌شود. به منظور یادگیری بهتر و تثبیت مطالب در ذهن خواننده، آموزش هر لغت با ذکر سه مثال همراه شده است. این سبک آموزشی به مخاطب کمک می‌کند تا مطالب را برای همیشه در ذهنش ماندگار شوند.  

با هدف سنجش میزان یادگیری زبان‌آموز، در پایان هر درس، تمرینات و تست‌هایی ارائه شده است که خود به تنهایی به مخاطب کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را به راحتی ارزیابی کند. این تمرینات آموزشی بخش‌های زیر را شامل می‌شود:

  • Spotlight on: در این قسمت به جزئیات بیشترِ یکی از لغات آموزش داده شده در متن مثل ریشه‌ی اصلی واژه‌ی مورد نظر، معنی اصلی و یا معانی متفاوتی که در ترکیب با پسوند یا پیشوندها به خود می‌گیرد، کاربرد آن لغت در جملات و عبارات متفاوت، نحوه‌ی استفاده از واژه‌ی مورد نظر و… اشاره می‌شود.
  • Picture it: زبان‌آموز در این بخش می‌بایست با دقت به تصویری که در صفحه‌ی مورد نظر آمده است، نگاه کند و با توجه به برداشت خود از آن، حدس بزند کدام یک از کلمات آموزش داده شده در درس، بیشترین هماهنگی را از نظر معنی و مفهوم با عکس دارد.
  • Word detective: تمرکز این تمرین بر‌ روی پیدا کردن مترادف 12 لغتی است که در آن درس آموزش داده شده است.
  • Creativity exercise: هدف اصلی این قسمت ساخت جمله با کمک گرفتن از خلاقیت زبان‌آموز و واژگانی است که در هر درس می‌آموزد.
  • Synonym search: این تمرین شامل دو ستون از کلمات است که در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. زبان‌آموز باید مترادف هر کلمه را در ستون مقابل پیدا کند و آنها را به هم وصل کند
  • Matching: آموزش قرابت معنایی یا همان هماهنگی مفهوم بین واژگانو عبارات، نکته‌ی آموزشی این بخش می‌باشد. این قسمت از دو ستون مقابل هم شکل گرفته است که یکی  دارای 12 کلمه و دیگری عبارت می‌باشد. مخاطب باید برای لغاتی که در ستون سمت چپ آمده است، یک عبارت از ستون سمت راست انتخاب کند که بیشترین قرابت معنایی را با آن داشته باشد.
  • True or false: در این تمرین از جملاتی استفاده شده است که زبان‌آموز باید درست یا نادرست بودن آنها را تشخیص دهد.

علاوه بر تمریناتی که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم، لازم به ذکر است کتاب 504 تمرین‌های دیگری نیز در همین راستا به علاقه‌مندان خود ارائه می‌دهد که همین موضوع آن را به عنوان یکی از برترین کتاب‌های آموزشی در زمینه‌ی لغت قرار داده است.

محتوای کتاب 504

روش های استفاده از کتاب 504

با توجه به تفاوت سطح زبان‌آموزان، هدف از یادگیری، نیاز مرتبط با آموزش و مواردی این گونه، می‌توان به دو روش متفاوت از این کتاب برای آموزش استفاده کرد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

برنامه‌ریزی هفتگی برای خودآموز: افرادی که تصمیم دارند به صورت مرتب و دوره‌ای لغات انگلیسی را بیاموزند، با کمک گرفتن از این روش می‌توانند هر هفته 12 کلمه‌ی جدید را مطالعه کنند و در نهایت با انجام دادن تمرینات و پرسش‌های آمده در پایان هر درس، مطالب آموخته شده را در ذهن خود تثبیت نمایند. یکی از نکات مهم و کاربردی در یادگیری واژگان زبان، استفاده از تعاریف انگلیسی به جای ترجمه‌ی فارسی می‌باشد که تاثیر بسیاری در یادگیری لغات دارد.   

تدریس به عنوان معلم زبان:  معلمان زبان می‌توانند از کتاب 504 به عنوان یکی از منابع اصلی آموزش واژگان برای زبان‌آموزان خود استفاده کنند. تلفظ صحیح کلمات با صدای بلند، استفاده از مثال‌های متنوع و کاربردی، تاثیر شگرفی در یادگیری دانش‌آموزان و علاقه‌مندان دارد.

نکات مهمی که در حین مطالعه کتاب 504 باید به آن‌ها توجه کنید:

کلماتی که به صورت ستاره‌دار «*» علامت گذاری شده‌اند، اشاره به لغاتی دارند که در دروس گذشته تدریس شده‌اند. از این‌رو زبان‌آموز می‌بایست توجه بیشتری نسبت به آنها از خود نشان بدهد. اگر مخاطب در تلفظ، ترجمه و یا کاربرد آن مشکلی دارد؛ باید به درس مربوطه برگردد تا ایراد خود را برطرف کند و با توجه به نیاز خود، آن را یک یا چندین‌بار مرور نماید.

توصیه هایی برای استفاده از کتاب 504

کتاب 504، با استفاده از روش تکرار و تمرین، در بازه‌ی زمانی کوتاهی واژگان کلیدی زبان انگلیسی را به شیوه‌ی «لایتنر» به مخاطبان خود آموزش می‌دهد. این سبک از آموزش، تاثیر بسیاری در ماندگاری طولانی مدت لغات در ذهن دارد.

اشاره به ریشه‌ی کلمات یکی دیگر از مزیت‌های آموزشی کتاب 504 می‌باشد. زیرا شناخت ریشه‌ی اصلی واژگان موجب می‌شود، زبان‌آموز بتواند با کمک گرفتن از پسوندها و پیشوندها، به راحتی کلمات جدیدی را خلق کند؛ در نتیجه معانی بیشتری را به خاطر بسپارد. 

استفاده کردن از مترادف‌ها و متضادها در ترجمه‌‌ی لغات کمک می‌کند تا به سادگی معنی آنها در ذهن شما تثبیت شود و دایره‌ی لغات خود را گسترده‌تر کنید.

خرید و کتاب و دانلود فایل pdf کتاب 504 واژه

بهترین ترجمه‌ی کتاب 504

یکی از برترین ناشرانی که این کتاب را با کمک گرفتن از دانش اعضاء هیئت علمی توانمند خود، ترجمه و به چاپ رسانده است؛ انتشارات جنگل می‌باشد. آقای رضا دانشوری، علاوه بر عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد کاشان، رئیس گروه زبان انگلیسی این مجموعه می‌باشد که با تلاش و علم بالای خود کتاب 504 را در 274 صفحه ترجمه کرده است.

ترجمه خوب دیگر متعلق به آرش و عبدالله قنبری است. این کتاب توسط نشر آذران به بازار چاپ و نشر عرضه شده است.

و در نهایت یکی دیگر از برترین ترجمه های موجود، کتاب 504 با ترجمه توحید اسماعیلی از انتشارات زبان مهر است. هر کدام از این ترجمه ها با تلاش فراوان و دقت بالا انجام شده و سعی مترجمین آنها بر این بوده تا حق مطلب به خوبی ادا شده و کم و کاستی در فرایند آموزش وجود نداشته باشد.

یک توصیه‌ی کتابانه‌ای:

 جمله‌سازی را جدی بگیرید! یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری معنی کلمات، استفاده کردن از آنها در جملات متفاوت می‌باشد. از این‌رو توصیه‌ی ما به شما ساخت جملات جدید با کمک گرفتن از کلمات متنوع و ترکیب کردن آنها با یکدیگر می‌باشد.

نقاط ضعف کتاب 504 لغت

تمامی محصولات آموزشی که در دسترس عموم قرار می‌گیرند، نقاط ضعف مخصوص به خود را دارند. کتاب 504 هم از این مسئله مستثنا نمی‌باشد.  در ادامه به بررسی برخی از کاستی‌های این کتاب می‌پردازیم.

تاکید بر روی آموزش لغات جدید زبان انگلیسی، نخستین نقطه ضعف کتاب 504 می‌باشد. همانطور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم استفاده از کلمات جدید در جملات متنوع تاثیر بسیاری در به خاطر سپردن معنی آنها دارد.

زبان‌آموزانی که قصد دارند این کتاب را به عنوان یکی از منابع آموزشی خود استفاده کنند در سطوح مختلفی قرار دارند. بنابراین نیاز است با توجه به سطح خود آموزش ببینند اما متاسفانه کتاب 504 هیچ سطح‌بندی مشخصی برای دروس و واژه‌های خود ندارد. همین موضوع دومین ضعف آموزشی این کتاب می‌باشد که ممکن است مخاطبان خود حین آموزش دچار سردرگمی کند.

اگر بخواهیم از زاویه‌ای کلی به این موضوع نگاه کنیم افرادی که در سطح «پیش متوسط» و «متوسط» قرار دارند، استفاده‌ی مفیدتری از این کتاب خواهند داشت.

عدم رعایت نظم و انسجام در ساختار دروس ارائه شده در این کتاب از دیگر نقاط ضعف آن می‌باشد که باعث می‌شود یادگیری مطالب به صورت گسسته از هم و پراکنده انجام شود. آموزش لغاتی که از نظر معنایی ارتباطی با هم ندارند فرد را در ساخت جمله، ترکیب کلمات مختلف، درک معانی و مواردی این گونه با مشکل مواجه می‌کند.

یکی دیگر از انتقادات وارده بر کتاب 504، آموزش تعداد بسیاری واژگان رسمی است که استفاده‌ی چندانی در زندگی روزمره‌ی افراد ندارد. همین موضوع به خودیِ خود باعث کم‌رنگ شدن جنبه‌ی کاربردی این لغات می‌شود.

عدم ارائه‌ی توضیحات کافی در رابطه با لغاتی که معانی متفاوتی دارند از جمله ضعف‌های دیگر کتاب 504 است که خواننده را دچار سردرگمی می‌کند. 

از آن جایی که این کتاب آموزش‌های کامل و کافی در قسمت  تلفظ و Listening  را در اختیار شما قرار نمی‌دهد؛ توصیه‌ی ما به شما این است که تا حد امکان از این کتاب به صورت خودخوان استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است در قسمت‌هایی که به آنها اشاره کردیم دچار مشکل شوید.

دانلود پی دی اف کتاب 504

یک توصیه‌ی کتابانه‌ای دیگر:

اگر هدف شما از مطالعه‌ی کتاب 504 کسب مهارت‌های لغوی لازم برای شرکت در آزمون‌های تافل یا آیلتس می‌باشد، می‌توانید گزینه‌ی دیگری را برای خود انتخاب کنید. می‌بایست متذکر شویم با وجود آموزش لغات مفید و جامع، کتاب 504 انتخاب صحیحی برای آزمون‌های پیچیده و دشوار زبان انگلیسی نمی‌باشد. 

سخن نهایی

امیدواریم که مقاله وبسایت کتابانه، سوالات شما را درباره محتوا 504 پاسخ داده باشد. چنانچه پس از دانلود فایل های پی دی اف بالا، همچنان نیاز به خرید کتاب 504 داشتید، باید بدانید که فروشگاه کتابانه، کتاب‌های آموزش زبان را با تخفیفات بسیار قابل توجه و بالا به شما عزیزان ارائه خواهد کرد.

همچنین به یاد داشته باشید که ما همواره منتظر شنیدن نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما در رابطه با مقالات کتابانه هستیم.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت