بهترین رمان های آمریکایی کدامند؟

معیار انتخاب بهترین رمان های آمریکایی در این مقاله

آمریکا یکی از آن کشورهایی است که نویسندگان قابلی را به دنیا معرفی نموده و آثار ادبی شاخصی را به جهانیان عرضه کرده است. انتخاب بهترین ها از میان این آثار ادبی، کاری دشوار است؛ ولی ما در این مقاله با در نظر داشتن سه مولفه ی «تاثیر بر دنیای ادبیات»، «میزان تطابق با جهان امروز» و «میزان استقبال مخاطبین» قصد داریم تا به بررسی تعدادی برترین رمان های امریکایی بپردازیم. با کتابانه همراه باشید.


فهرست بهترین رمان های آمریکایی

معرفی کتاب پیرمرد و دریا

کتاب پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی

کتاب پیرمرد و دریا نام یکی از معروف‌ترین رمان‌های «ارنست همینگوی»، نویسنده پرآوازه آمریکایی، است. زبان داستان ساده و بی‌تکلف است و این تصور را به خواننده می‌دهد که از زبان فردی ساده و بی‌آلایش در حال نقل شدن است.

شخصیت اصلی قصه، «سانتیاگو» نام دارد. او پیرمردی ساده، فقیر، و ضعیف است که به تنهایی در کلبه‌ی محقر خود روزگار می‌گذراند. شغل سانتیاگو، ماهیگیری می‌باشد.

پیرمرد قصه مدت‌هاست که نتوانسته حتی یک ماهی کوچک را صید کند. همین موضوع نیز او را به بدشانس‌ترین فرد محله مبدل سخته؛ به طوری که وی همواره مورد تمسخر اهالی پیر و جوان بندر قرار می‌گیرد. روزی سانتیاگو با عزمی راسخ تصمیم می‌گیرد به دریا برود و با خود عهد می‌کند تا ماهی بزرگی صید کند…


مطالعه بیشتر: آشنایی با بهترین رمان های روسی


موضوع رمان خشم و هیاهو

کتاب خشم و هیاهو اثر ویلیام فاکنر

داستان کتاب خشم هیاهو به قلم «ویلیام فاکنر»، در مورد خانواده‌ی کامپسون می‌باشد و نویسنده در روند داستان، سرگذشت اعضای این خانواده را بیان می کند. پدر، مزرعه دار بزرگی است و همراه با همسر و چهار فرزندش زندگی می کند. داستان کتاب بیش تر حول زندگی آخرین فرزند، که تک دختر خانواده هم محسوب می شود، می چرخد. این دختر با نام “دیلسی” قبل از ازدواج باردار می شود و مهم ترین قسمت‌های کتاب را می سازد.

این رمان قصد دارد نشان دهد که زندگی بی معنا است و این عنوان با بخشی از نمایشنامه مکبث، که شکسپیر در آن می گوید: «زندگی قصه ای است که توسط ابلهی روایت می شود، سرشار از خشم و هیاهو ولی پوچ!»، همخوانی‌های زیادی دارد.


موضوع رمان خوشه های خشم جان اشتاین بک

کتاب خوشه های خشم اثر جان اشتاین بک

کتاب خوشه های خشم، از «جان اشتاین بک»، یک داستان بر اساس واقعیت است که در دهه 30 و در دورۀ بحران اقتصادی بزرگ آمریکا رخ می‌دهد. این کتاب، در سال 1939 منتشر شد و در سال 1940 جایزه پولیترز را برای نویسنده به ارمغان آورد.

کتاب خوشه های خشم داستان کشاورزانی است که به عصر صنعت و ماشین پای می‌گذارند و احساس می‌کنند که نیاز به تراکتور دارند. آنها برای خرید تراکتور وام می‌گیرند ولی پس از مدتی که دیگر نمی‌توانند اقساط وام را پرداخت کنند، خانه‌ها و مزارع خود را از دست می‌دهند. آنها دیگر زمینی ندارند که برروی آن کار کنند. وضعیت فاجعه بار برای قشر ضعیف مردم در امریکا ادامه می‌یابد تا اینکه روزی فرا می‌رسد که هر کدامشان برای دریافت مقداری پول و در بعضی مواقع یک وعده غذا حاضر می‌شوند که…

با اقتباس از این رمان فیلمی ساخته شده که کارگردانی آن را «جان فورد» بر عهده داشت.


موضوع کتاب جاناتان مرغ دریایی

کتاب جاناتان مرغ دریایی اثر ریچارد باخ

این اثر به قلم «ریچارد باخ»، داستانی است درمورد «جاناتان»، مرغ دریایی‌ای است که نمی خواهد یک مرغ دریایی عادی باشد. او ایمان دارد زندگی چیزی غیر از جنگیدن برای شکار، خوردن و خوابیدن است که مرغ‌های دریایی دیگر تصور می‌کنند این تفاوت در انیشه و تبع آن، تفاوت در رفتار، باعث طرد شدن و تنهایی جاناتان می‌شود.

اما خسته ناامید نمی‌شود تا سرانجام  وارد جهان دیگری گشته و در آنجا  متوجه می‌شود مهم ترین مسئله رسیدن به کمال است و اگر در جهان فعلی چیزی نیاموزد جهان بعدی هم مانند همین جهان خواهد بود و باید درهر مرحله به کمال برسد تا وارد مرحله بعد شود. جاناتان همه مراحل را با موفقیت طی می کند و تصمیم می گیرد به جهان اول برگشته و مرغ‌های دریایی دیگر را هم با مفهوم اصلی زندگی که رسیدن به کمال است آشنا کند.


موضوع رمان تام سایر

کتاب تام سایر اثر مارک تواین

کتاب تام سایر به قلم «مارک تواین»، اولین بار در سال 1879 چاپ شد. این کتاب، داستان پسر نوجوانی خیال‌پرداز و ماجراجویی است که یک شب به همراه دوست صمیمی‌اش، به صورت تصادفی، فاجعه قتل دکتر رابینسون را مشاهده می‌کنند؛ این اتفاق ماجراهای عجیبی در زندگی‌شان به‌وجود می‌آورد.

برخی از منتقدان از جمله خود مارک تواین، ماجراهای تام سایر را از لحاظ ساختاری، جلد اول کتاب ماجراهای هاکلبری فین می‌دانند؛ با این تفاوت که داستان تام سایر قوی‌تر از داستان هاکلبری فین نگارش شده است.


موضوع کتاب آوای وحش

کتاب آوای وحش اثر جک لندن

کتاب آوای وحش به قلم «جک لندن»، داستان “باک”، یک سگ قوی هیکل، پشمالو و نجیب را روایت می‌کند.

 پدر باک، سگ مورد علاقه‌ی آقای میلر بود و برای خودش پادشاهی می‌کرد؛ حالا باک پس از مرگ پدرش، جانشین او شده است. اما او نمی‌دانست که همه‌ی چیزهای عالی‌ای که در اختیارش قرار دارد، موقتی اند و روزی از دست خواهند رفت!

”مانوئل” باغبانِ خانه، قمار باز است و بخاطر بدهای‌هایی که دارد، مجبور به فروشِ پنهانی باک می شود. او باک را به افرادی می فروشد که سگ های تنومند و قوی هیکل را برای انجام کار های دشوار به قطب شمال برده تا طلا استخراج کنند. باک در این سفر…


موضوع کتاب بر باد رفته

کتاب بر باد رفته اثر مارگارت میچل

این کتاب به قلم «مارگارت میچل» که یکی از شاهکارهای ادبیات جهان می باشد، که در زمان انتشاراش غوغایی در دنیای ادبی به پا کرد. موقعیتِ زمانی داستان به زمان جنگ داخلی آمریکا و دوره ی بازسازی پس از جنگ بر می گردد و داستانِ دختر  ثروتمندی را روایت می‌کند که با درگیری در یک عشقِ یک طرفه، دوازده سال از روزهای جوانی‌اش را به باد می دهد.

این دختر که «اسکارلت اوهارا» نام دارد، وقتی متوجه می شود که پسر مالک مزرعه ی مجاور، «اشلی» قصد دارد با دختر خاله‌اش ازدواج کند، به فکر ابراز علاقه به او می‌افتد؛ ولی از او جواب رد می‌گیرد. اسکارلت از سر لجبازی دست به اقداماتی می‌زند که سرنوشتش را تغییر می‌دهد؛ اتفاقاتی که هر یک به تنهایی، مخاطب را ه حیرت می‌آورد.

با اقتباس از ماجرای این کتاب، فیلمی با همین نام، به کارگردانیِ «ویکتور فلمینگ» ساخته شد که جوایز اسکار 1940 را درو کرد.


خرید کتاب وقتی نیچه گریست

کتاب وقتی نیچه گریست اثر اروین دیالوم

کتاب «و نیچه گریه کرد» یا «وقتی نیچه گریست» یکی از مشهورترین آثار« اروین یالوم» نویسنده و روانشناس مشهور آمریکایی است که ضمن تشریح داستانی زیبا، مطالب و نکات مهمی را به پزشکان و روانپزشکان می‌آموزد.

نویسنده با استفاده از موقعیت اجتماعیِ حقیقی سه شخصیت مشهور دنیا، به تشریح داستان خیالی خود می‌پردازد؛ قصه از جایی آغاز می‌گردد که سالومه، معشوقه‌ی «نیچه»، در نامه‌ای از «جوزف برویر» خواهش می‌کند که نیچه را تحت درمان قرار دهد. چراکه «فلسفه‌ی آلمان در خطر است!»

دکتر برویر پس از دیداری با لو سالومه، تحت تاثیر این زن باهوش و فریبنده، به درخواست او تن می‌دهد؛ اما از آن‌جایی که نیچه فردی سرسخت در ارتباط گرفتن با دیگران است، بروئر به شیوه‌ی گفتاردرمانی متوسل می‌شود.


موضوع کتاب سه شنبه ها با موری

کتاب سه شنبه ها با موری اثر میچ آلبوم

کتاب سه‌شنبه‌ها با موری به قلم «میچ آلبوم» روایتگر سرگذشت واقعی «موری شوارتز»، استاد دانشگاه صاحب‌منسب امریکایی و با تجربه در رشته‌ی جامعه‌شناسی است که نویسنده‌ی چند کتاب معروف نیز می‌باشد.

این پروفسور با بیماری نادر ای ال اس دست و پنجه نرم می کند. این بیماری به تدریج اعضاء اصلی بدن را از کار می اندازد و رفته رفته منجر به مرگ بیمار می شود. موری مرگ را پذیرفته است اما می خواهد در آخرین لحظات زندگی خود به کمال انسانی برسد و تجربیات اندوخته خود، که سال ها زمان برد تا به آن ها دست یابد را به شاگر قدیمی اش میچ آلبوم انتقال دهد. کلاس آنها هر سه شنبه در خانه استاد برگزار می شود. کلاسی عارفانه و عاشقانه که چگونه زیستن را شرح میدهد، چگونه زیستنی که برای بسیاری از انسانها هنوز هم مجهول است.


موضوع کتاب عامه پسند

کتاب عامه پسند اثر چارلز بوکوفسکی

به عقیده بسیاری از منتقدان این اثر برترین اثری است که از چارلز بوکوفسکی به چاپ رسیده است. در کتاب به متن هایی فلسفی بر می خورید که از زبان «کارآگاه بلان» گفته می‌شود. بلان، یک کارآگاه بدشانس و پیر است که به صورت تصادفی به پرونده های بسیار مهم پلیسی برمی‌خورد؛ وی چندین پرونده دیگر عجیب و غریب نیز دارد و باید به کار همه آن ها رسیدگی کند: شوهری که به همسرش مشکوک است، یک متصدی کفن و دفن که در مورد موجودات فضایی کنجکاوی می‌کند و یک فرد که از بلان می‌خواهد کسی یا چیزی را پیدا کند که فقط با نام «گنجشک قرمز» شناخته می‌شود!


موضوع کتاب دیوانگی در بروکلین

کتاب دیوانگی در بروکلین اثر پل استر

کتاب دیوانگی در بروکلین، اثر پل استر، داستان مردی بازنشسته به نام «نیتن گلس» است که هنگامی می‌فهمد سرطان دارد تصمیم می‌گیرد به شهری که در آن به دنیا آمده یعنی، بروکلین، بازگردد. نیتن از همسرش جدا شده و رابطه خوبی با فرزندنش ندارد؛ او در بروکلین خواهرزاه‌اش را پیدا می‌کند که در یک کتابفروشی مشغول کار است.

رابطه‌ی نیتن و خواهرزاده‌اش به مرور به رابطه‌ی دوستی می‌انجامد. نیتن به مرور با افراد بیشتری ملاقات می‌کند و دایره‌ی دوستانش گسترش می‌یابد. زمان که نیتن سرگرم زندگی می‌شود و خود را مشغول می‌یابد، دیگر آن حس مرگ و تنهایی را از یاد می‌برد و از خود مرده‌اش که به دنبال مرگ بود بیرون می‌آید. اما ماجراهایی که با خواهرزاده‌اش و مشکلات جدید او روبه رو می‌شوند امتحان و مسیر جدیدی را برایش رقم می‌زند…


موضوع کتاب سکوت بره ها

کتاب سکوت بره ها اثر توماس هریس

کتاب سکوت بره­ ها، اثر «توماس هریس»، ادامه­‌ای است بر رمان اژدهای سرخ که درباره شخصیت یک دکتر روانشناس با نام «هانیبال لکتر» نوشته شده است. هانیبال روانشناسی است که می­تواند با استفاده از علم روانشناسی محیط اطراف خود و انسان­ها را متاثر کند. به همین دلیل پلیس مسئله را خطرناک ارزیابی می­کند و بر آن می­شود که دکتر روانشناس را در زندان ها­ی امنیتی نگهداری کنند.

شخصیت دیگری که در این داستان حضور دارد، قاتل دیوانه­ای است که در پی تغییر جنسیت است و در این راه از هیچ کار ابایی ندارد. وی زنان زیبا را به قتل می­رساند و پوست آنان را می­کند تا با آن­ها برای خود لباسی تهیه کند. در این میان کارآگاه جوانی به نام «کلاریس»، مامور رسیدگی به این پرونده شوم می­شود و …


موضوع کتاب باشگاه مشتی زنی

کتاب باشگاه مشت زنی اثر چاک پالانیک

کتاب «باشگاه مشت‌زنی» نوشته‌ی چاک پالانیک، نویسنده و مقاله‌نویس آمریکایی می‌باشد. روایت داستان از زبان راویِ بی‌نامی است که از افسردگی و یک دوره طولانی بی‌‎خوابی رنج می‌یرد. راوی بی‌نام، که بعدها با او آشنا می‌شویم، در ادامه با یک فروشنده عجیب و غریب صابون به نام «تایلر دردن» آشنا می‌شود.

 این دو تصمیم به تشکیل یک باشگاه زیرزمینی می‌گیرند، یک باشگاه عجیب مشت‌زنی با قواعدی سخت‌گیرانه. این باشگاه مشت‌زنی به سرعت به یک پروژه ضرب و شتم بزرگ تبدیل می‌شود که اثرات «روان درمانی» بر روی اعضای آنان دارد! آن‌ها از این طریق عقده‌ها‌ی خود را خالی می‌کنند و به «تولدی دوباره» و مفهومِ جدیدی از «آزادی» برایشان تبدیل می‌شود.


موضوع کتاب کتاب مادربزرگت رو از اینجا ببر

کتاب مادربزرگت رو از اینجا ببر اثر دیوید سداریس

رمان مادربزرگت رو از اینجا ببر! شامل ۱۱ داستان کوتاه می‌باشد. نویسنده زندگی و تجربیات شخصی خود را در قالب داستان طنز بیان کرده است. دیوید سداریس در این کتاب به مسائل اجتماعی، مشاعل مختلف، تحمیل، زندگی در حومه شهر و زندگی خانوادگی پرداخته است. داستان “مادربزرگت رو از اینجا ببر!” روایت خانواده ای پرجمعیت با شش فرزند است که یک مادربزرگ پیر یونانی دارند.

مادربزرگ که او را “یایا” صدا می‌زنند یک زن شلخته با رفتارهای غیر عادی است.  یکی از رفتارهای عجیب یایا این است که آشغال‌ها را از محله فقیرنشین جمع می‌کند و در محله ثروتمندان به زمین می‌ریزد. در نهایت فرزند یایا تصمیم می‌گیرد تا او را به خانه سالمندان ببرد، اما در آنجا نیز کسی نمی‌تواند او را تحمل کند تا این که…


موضوع کتاب ناتور دشت

کتاب ناتور دشت اثر جی دی سلینجر

ناتور دشت اثر «جی. دی. سلینجر» نویسنده آمریکایی است. قهرمان کتاب هولدن کالفیلد، سرگذشت خود را با زبانی طنزآلود و گاه، کودکانه و ترحم‌برانگیز از زبان نسلی سرخورده بیان می‌کند. او جوانی بالغ است که مدرسه شبانه‌روزی را ترک کرده و می‌خواهد تعطیلات پایان هفته را در نیویورک بگذارند. هولدن تقریبا به همه بزرگسالان بدگمان است!

در این کتاب طرح واقعی وجود ندارد و کتاب شرح مشاهدات دقیق و تیزبینانه‌ی پسرکی است تنها، در دنیایی پر از ریا و دورویی و ارزش‌های ساختگی. هولدن از ناامیدی و بیهودگی می‌گریزد و به چنگ بیماری روانی می‌افتد و اکنون داستان خود را، در حالی که تحت درمان است، می‌نویسد.


موضوع کتاب صید قزل آلا در آمریکا

کتاب صید قزل آلا در آمریکا اثر ریچارد براتیگان

صید قزل آلا در آمریکا نام کتابی از «ریچارد براتیگان» نویسنده شهیر آمریکایی است.

نگارش این داستان به صورت تکه تکه است، به طوری که در نگاه اول این حس به خواننده القاء می­شود که با یک مجموعه داستان کوتاه رو به روست و تمامی داستان ها از یک دیگر مستقل هستند، اما اینگونه نیست. راوی نحوه صید قزل آلا در آمریکا را با شرح و وصف مکان های مختلف برای ماهیگیری و همچنین نشان دادن فرهنگ آن و ذهنیتی که آمریکا درباره آن دارد نشان می­ دهد. در واقع “صید قزل آلا در آمریکا” نوعی انتقاد اجتماعی نسبت به جامعه آمریکایی است که در آن از ماهی قزل آلا که پر جنب و جوش است به عنوان سمبلی برای تبهکاران این کشور استفاده شده است.


موضوع کتاب مرگ در می زند

کتاب مرگ در می‌زند اثر وودی آلن

کتاب مرگ در می‌زند مجموعه‌ای از چند داستان کوتاه می‌باشد که «وودی آلن» کارگردان مشهور دنیای سینما آن را نگارش کرده است. او در مهم‌ترین داستان این مجموعه، یعنی داستان مرگ در می‌زند، که عنوان کتاب نیز از آن گرفته شده است با زبانی طنزگونه، مرگ را به مضحکه می‌گیرد و از جنبه‌های مختلفی با آن شوخی می‌‍کند.

او مرگ را تصویری  نمادین از نبودن می شمارد و بیان می دارد، اصولا چیزی که “نباشد” وجود ندارد، پس مرگ هم وجود ندارد و نوعی توهم است. البته این نظریه او صرفاً به دلیل شوخی با مقوله مرگ می باشد و قصد دارد تا ذهن مخاطب را با تزریق موقعیت های کمیک در قالب مرگ به چالش دعوت کند.


کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا محبوب ترین و بهترین رمان های ادبیات امریکا را برای شما برشماریم. اگر رمان دیگری می‌شناسید که جای آن در این لیست خالی است، نام آن را در بخش نظرات، برای ما، کامنت کنید. ما در فروشگاه اینترنتی کتابانه، همواره منتظر شنیدن نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.(+)


مطالب مرتبط: بهترین نویسندگان آمریکایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت