معرفی کتاب 4000 Essential English Words

معرفی کتاب ۴۰۰۰ واژه (4000 Essential English Words)

یادگیری هرچه بهتر زبان انگلیسی مستلزم داشتن یک دایره‌ی لغات جامع و کاربردی می‌باشد. علاقه‌مندان به یادگیری این زبان به هر اندازه که لغات بیشتری را بلد باشند، به همان اندازه در یادگیری انگلیسی و کسب موفقیت در آزمون‌هایی نظیر تافل، آیلتس، کمبریج و… موفق‌تر خواهند بود. مجموعه کتاب‌های 4000 لغت در زمینه‌ی واژگان، گزینه‌ی مناسبی برای رسیدن به سطوح بالای زبان انگلیسی در کنار سایر کتب آموزش گرامر، لیستنینگ، ریدینگ و…می‌باشند.

در ادامه‌ی این مقاله شما را با ویژگی‌های آموزشی مجموعه کتاب 4000 لغت آشنا می‌کنیم.

معرفی کتاب 4000essential english words

تالیف مجموعه کتاب‌های 4000 لغت یا همان واژه‌ی ضروری، نتیجه‌ی سال‌ها تلاشِ مولف آن، پائول نیشن که یکی از اساتید برتر آموزش زبان انگلیسی می‌باشد، است. مولف تاکید خود را در تالیف این کتاب به گونه‌ای قرار داده است که مطالب ارائه شده در آن برای تمامی زبان‌آموزان در سطوح مختلف قابل فهم باشد.

استفاده از این مجموعه با روش تدریس منحصر به فردش، شما را قادر خواهد ساخت تا به سادگی با 4000 واژه‌ی اصلی  زبان و تعدادی لغات غیرضروری در انگلیسی آشنا شوید. حل کردن تمرینات آمده در آن نیز موجب می‌شود، زبان‌آموزان عزیز این لغات را در ذهن خود تثبیت نمایند و در مکالمات روزمره‌ی خود از آنها استفاده کنند.

محتوای کتاب های 4000 لغت ضروری انگلیسی

محتوای هر جلد به شرح زیر است:

کتاب 4000essential english words (جلد 1)

لغاتی که در کتاب 4000 لغت (جلد 1)، آموزش داده می‌شوند اصطلاحات روزمره خانوادگی، محاوره‌های مرسوم اجتماعی، معرفی توانمندی‌های شخصی، کلمات مرتبط با مراسم‌ها، مناسبت‌ها، جشن‌ها و هم‌چنین واژگانی در ارتباط با حوزه‌ی تغذیه می‌باشد.

 کتاب 4000 واژه ضروری 1

کتاب 4000essential english words (جلد 2)

در کتاب 4000 لغت (جلد 2)، زبان‌آموز بیشتر با کلماتی که در ارتباط با محیط‌های آموزشی مانند مدرسه و دانشگاه، انواع مشاغل و حرفه‌ها،عبارات پُرکاربرد مرتبط با طبیعت و محیط زیست، رویدادهای اجتماعی، مناسبت‌های رسمی، و همچنین کلمات مرتبط با حوادث و اتفاقات غیرمنتظره هستند آشنا می‌شود.

 کتاب 4000 واژه ضروری 2

کتاب 4000essential english words (جلد 3)

کتاب 4000 لغت (جلد 3) عباراتی مرتبط با تکنولوژی و تجهیزات الکترونیکی، اصطلاحات مرتبط با حوزه بازاریابی و تبلیغات، گردشگری، لغاتی در حوزه‌ی ورزش و تناسب اندام و موضوعاتی از این قبیل اختصاص داده شده است.

 کتاب 4000 واژه ضروری انگلیسی 3

کتاب 4000essential english words (جلد 4)

در کتاب 4000 لغت (جلد 4) به عنوان جلد چهارم از این مجموعه، واژگان و عباراتی در حوزه‌ی علوم مختلف مثل شیمی، نجوم، فضا، صورت‌های فلکی، اماکن تاریخی، جاذبه‌های گردشگری، اصطلاحات پزشکی در رابطه با بیماری‌های عفونی، محیط بیمارستان، همچنین صنایع دستی و ابزارهای مورد نیاز آن آموزش داده می‌شوند.

کتاب 4000 Essential English Words 4

کتاب 4000essential english words (جلد 5)

درس‌های کتاب 4000 لغت (جلد 5) کلماتی را در رابطه با آگهی استخدام، فرهنگ و سنت، مدیریت و پزشکی، به زبا‌ن‌آموز می‌آموزند. شامل واژه‌ها و عبارات اساسی مرتبط با موضوعاتی مانند پزشکی، روابط عمومی، استخدام، مدیریت، و فرهنگ مردم جهان است.

 کتاب 4000 واژه ضروری انگلیسی 5

کتاب 4000essential english words (جلد 6)

واژگان کتاب 4000 لغت (جلد 6) به عنوان جلد آخر این مجموعه، به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا در زمینه‌های مختلفی مثل گفتمان‌های علمی، تجارت، حقوق، سفر و فعالیت‌های روزمره به خوبی ارتباط برقرار کنند.

 کتاب 4000 واژه ضروری 6

 ساختار کلی و روش آموزشی کتاب 4000 واژه ضروری زبان انگلیسی

طراحی کتاب 4000 واژه ضروری از یک اصول خاصی پیروی می‌کند که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم. این مجموعه به طور کلی متشکل از شش جلد کتاب در سطوح مختلف می‌باشد. هر یک از این جلدها شامل 30 درس است. زبان‌آموزان پس از مطالعه‌ی هر درس با 20 لغت جدید آشنا می‌شوند.

در جلدهای اول، دوم و سوم این مجموعه مخاطب علاوه بر آموزش 600 لغت اصلی، با 400 لغت مازاد هم آشنا می‌شود. با هدف درک بهتر معانی واژگان و ماندگاری آنها در ذهن، از مثال‌های متنوعی استفاده شده است. تاکید جلدهای چهارم، پنجم و ششم این مجموعه بر تمریناتی است که مهارت ریدینگ مخاطب را تقویت می‌کند.

آموزش لغات در این کتاب‌ها به این صورت است که ابتدا مخاطب با واژه‌ی جدید آشنا می‌شود، سپس برای تثبیت کردن آن در ذهن، از همان لغت در یک جمله یا مثال استفاده می‌شود. این روش به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا واژگان را بهتر درک کرده و آن را با سرعت بیشتری، در مواقع نیاز به یاد بیاورند.

از ویژگی‌های برجسته مجموعه کتاب‌های 4000 لغت می‌توان به استفاده از تصاویر کوچک در کنار لغات آموزشی اشاره کرد که مرتبط با همان واژه می‌باشند. این روش تاثیر بسیاری در درک بهتر معنی و ماندگاری آن در حافظه‌ی بصری مخاطب دارد.

درک مطلب، قسمت پایانی هر درس است که در آن زبان‌آموز متنی را مطالعه می‌کند که تمامی واژگان درس مورد نظر در آن به کار گرفته شده است. با کمک این بخش مخاطب با نحوه‌ی استفاده کردن یا کاربرد واژگان در جمله آشنا می‌شود.

ویژگی های کتاب 4000 واژه ضروری انگلیسی

طراحی کتاب 4000 واژه ضروری از منطق مخصوص خود پیروی می‌کند یک اصول خاص پیروی می‌کند. این جمله بدان معناست که  با ویژگی‌های خاصی طراحی شده است که به طور خلاصه آن را در ادامه شرح می‌دهیم .

ساختار درس‌ها: هر درس کتاب در شش صفحه تدریس می‌شود. دو صفحه‌ی آغازین به آموزش 20 لغت جدید همراه با تلفظ آنها اختصاص داده شده است. این تلفظ‌ها براساس الفبای فونتیک ارائه می‌شوند.

توضیح معانی واژه‌ها: هر لغتی که در درس به کار گرفته شده است با دو جمله توضیح داده می‌شود. عبارت اول معنای کلمه را برای خواننده توضیح می‌دهد و جمله‌ی دوم با آوردن مثالی، مخاطب را با نحوه‌ی کاربرد آن واژه آشنا می‌کند. تصاویر کوچکی که در کنار این عبارات آمده است بیانگر توضیحات کامل‌تر بصری پیرامون لغت مورد نظر می‌باشد.

تمرینات متنوع و کارا: ارائه‌ی تمرینات متنوع به زبان‌آموز کمک می‌کند تا هر کلمه را حدوداً سه یا چهار بار در ذهن خود مرور کند. همین امر موجب می‌شود که علاوه بر آشنایی با نحوه‌ی کاربرد واژگان در جمله، آن لغت در حافظه‌ی بلند مدت او تثبیت شود.

دانلود رایگان کتاب 4000 Essential English words

سطح بندی کتاب های 4000essential english words

همانطور که از عنوان کتاب پیداست، واژگانی که در مجموعه‌ی 4000 لغت آموزش داده می‌شوند جزء کلمات مهم و پُرکاربرد انگلیسی هستند. بر اساس میزان اهمیت و استفاده‌ی لغات، کتب 4000  essential english wordsدر سه سطح دسته‌بندی شده‌اند که در شش جلد جداگانه به چاپ رسیده‌اند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

  • جلد اول و دوم برای سطح Elementry
  • کتاب سوم و چهارم  برای سطح  Intermediate
  • جلد پنجم و ششم برای سطح Advanced

بهترین ترجمه‌های کتاب Essential English Words 4000

زبان‌آموزانی که علاقه‌مند به استفاده از ترجمه‌ی کتابهای Essential English Words 4000 هستند باید توجه داشته باشند که ترجمه‌های مختلفی از مجموعه کتاب 4000 واژه ضروری انگلیسی در بازار موجود است. در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

کتاب 4000 لغت با ترجمه پرویز جلالیان

در کتاب‌ ترجمه 4000 لغت پروریز جلیلیان هر دو شماره این مجموعه در یک جلد به چاپ رسانده است. یعنی هر کدام از شماره‌های 2&1، 4&3 و 6&5 با هم در یک جلد می‌باشند. (مشاهده کتاب‌ها)

کتاب 4000 لغت با ترجمه حمیدرضا جهانگیر زاده

آقای حمیدرضا جهانگیرزاده، مترجم و مدرس توانمندی است که در ترجمه‌ی کتب 4000 واژگان ضروری با انتشارات زبان‌مهر همکاری می‌کند. ایشان ترجمه‌ی شش جلد نسخه‌ی انگلیسی این آثار را در دو جلد همراه با تلفظ فارسی لغات گردآوری کرده است. (مشاهده کتاب‌ها)

زبان‌آموزانی که علاقه‌مند به استفاده از ترجمه‌ی کتب Essential English Words  4000 را که انتشارات زبان‌مهر و شباهنگ به چاپ رسانده‌اند، در برنامه‌ریزی آموزشی خود بگنجانند. 

ساختار تمرین‌ها در کتاب 4000essential english words

تمرینات ارائه شده در هر درس شامل چندین بخش می‌باشند که در ادامه به توضیحات کاملی پیرامون آنها اشاره خواهیم کرد.

  • جای خالی را پر کنید: پس از آموزش لغات که در دو صفحه‌ی آغازین هر درس آمده است به قسمت تمرینات یا همان Exercises  می‌رسیم. پر کردن جای خالی با کلمات مناسب، اولین تمرین این بخش می‌باشد. زبان‌آموز می‌بایست با استفاده کردن از کلماتی که در این درس آموخته است جای خالی هر عبارت را به گونه‌ای پُر کند که معنی و ساختار گرامری جمله‌ی مورد نظر صحیح باشد.
  • پیدا کردن گزینه صحیح:  این تمرین شامل چند جمله ناقص می‌باشد که هر کدام دارای یک جای خالی هستند. اکنون زبان‌آموز باید این جاهای خالی را با کمک یکی از چهار گزینه‌ای که داده شده است به طور صحیح کامل کند.
  • کلمات مترادف:  آشنایی با مترادف‌ها در تثبیت درک معنی لغت نقش بسزایی دارند. در این تمرین زبان‌آموز باید برای کلماتی که در ستون اول آمده است بهترین گزینه را که از نظر معنایی ارتباط نزدیک‌تری با لغت مورد نظر دارد از ستون مقابل آن انتخاب کند. در این نوع تمرین، ۵ یا ۱۰ سوال وجود دارد و هر سوال شامل یک کلمه مشخص شده است.
  • کلمات متضاد: این تمرین نیز، مثل تمرین قبل می‌باشد با این تفاوت که زبان‌آموز می‌بایست متضاد لغات را از بین گزینه‌های پیش‌رو انتخاب کند.
  • true or false: در این قسمت از تمرینات، چندین جمله آمده است که در هر یک از آنها یک کلمه به صورت «ایتالیک» نمایش داده می‌شود زبان‌آموز باید با دقت جمله را مطالعه کند و با توجه به درکی که از معنای آن پیدا می‌‌کند تشخیص دهد  آیا این لغت به شکل صحیح در این جمله استفاده شده است یا خیر.
  • مترادف نویسی: این تمرین متشکل از 10 جمله می‌باشد که در هر کدام از آنها  زیر یک کلمه یا یک عبارت خط کشیده شده است. زبان‌آموز باید مترادف کلمه یا عبارت مورد نظر را با استفاده از کلمات جدیدی که در همان درس یاد گرفته بنویسد.
  • Reading: بخش پایانی تمرینات هر درس به بخشی با عنوان ریدینگ یا همان درک مطلب اختصاص داده می‌شود. در این قسمت داستانی آمده است که در نوشتن متن آن از واژگان جدید همان درس استفاده شده است که پُررنگ‌تر از مابقی کلمات می‌باشند. پس از مطالعه و تسلط به مفهوم این متن، زبان‌آموزان باید دو نوع تمرین را حل کنند:
  • بخش اول (درست و غلط): در این قسمت، جملاتی وجود دارد که ابتدا باید درست یا غلط بودن آن‌ها را بر اساس متن تشخیص دهید و سپس اگر جمله‌ای غلط بود، صحیح آن را با توجه به متن بنویسید.
  • بخش دوم (پاسخ دادن به سؤالات): این بخش دقیقاً میزان یادگیری و درک زبان‌آموزان را با پرسیدن سوال‌هایی راجع به متن آزمون قرار می‌دهد. اگر با دقت متن را خوانده باشید، به راحتی می‌توانید این سوالات را پاسخ دهید.
فایل PDF کتاب 4000 لغت ضروری

یک توصیه‌ی کتابانه‌ای:

پس از انجام دادن تمرین‌های آمده در هر درس برای اطمینان از صحیح بودن پاسخ‌های خود می‌توانید سری به قسمت پاسخنامه که در انتهای کتاب آمده است، بزنید.

سخن پایانی

امیدواریم که مقاله‌ی وبسایت کتابانه، پاسخ‌گوی پرسش‌های شما در رابطه با محتوا و دروس ارائه شده در کتاب های 4000 Essential English words  بوده باشد. پاسخ داده باشد. چنانچه نسبت به خرید کتاب 4000 Essential English words احساس نیاز می‌کنید، لازم به ذکر است که فروشگاه کتابانه، کتاب‌های آموزش زبان را با تخفیفات بسیار قابل توجه و بالا به شما عزیزان ارائه خواهد کرد.

همچنین به یاد داشته باشید که ما همواره منتظر شنیدن نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما در رابطه با مقالات کتابانه هستیم. (+)

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت