مقایسه کتاب شیمی دهم مبتکران، خیلی‌سبز و الگو

مقایسه شیمی دهم مبتکران، خیلی‌سبز و الگو

در روزهای هم‌زیستی با کنکور، مطالعه عمیق‌ترِ دروس ارزشمندی مانند شیمی که با بهبود رتبه نهایی، آرام و قراری برای دل‌های مضطرب داوطلبان به ارمغان می‌آوَرَد، نقشه گنج شاگرد زرنگ‌ها است!

درس شیمی، به‌ویژه شیمی دهم که در مقاله پیش‌رو به معرفی بهترین منابع کمک‌درسیِ آن می‌پردازیم، برای داوطلبان کنکور در رشته‌های تجربی و ریاضی اهمیت بسیاری دارد؛ در حقیقت شیمی برای کنکوری‌های هر دو رشته، یک درس تخصصی با ضریب بالا به شمار می‌رود که البته این ضریب در زیرگروه‌های مختلف، متفاوت است.

در ادامه، به بررسی مهم‌ترین منابع شیمی کنکور یعنی کتاب شیمی دهم خیلی سبز، نشر الگو و مبتکران می پردازیم. به این امید که بتوانیم از 35 سوال شیمی، دست‌کم به 8 سوال آن که از پایه دهم مطرح می‌شود، پاسخ درست بدهیم و سایر رقبا را بی‌دردسر از میدانِ کنکور به در کنیم!

تعداد و نوع تست‌ها

کتاب شیمی دهم مبتکران:

ویژگی های کتاب شیمی دهم مبتکران

منابعِ حدود 1200 تست کتاب شیمی دهم مبتکران را انواع المپیادها، آزمون‌های مطرح شیمی در سال‌های گذشته، کنکورهای اخیر و تست‌های تالیفی مشابه به کنکور تشکیل می‌دهد. یک سوم تست‌های این کتاب با عنوان V.I.T مشخص شده‌اند که به بیان کامل‌تر همان very important test خواهد بود؛ تست‌های جامعی که به گفته مولف، هرآنچه کنکوری‌ها برای کسب دانش و تکنیک پاسخگویی به تست‌های کنکور باید بدانند را در دل خود دارد. بنابراین کاملا مناسب دوران مرور و جمع‌بندی است.

کتاب شیمی دهم خیلی سبز:

ویژگی های کتاب شیمی دهم خیلی‌سبز

بانک تست کتاب شیمی دهم خیلی سبز در حدود 1100 تست دارد که با یک طبقه‌بندی موضوعی مسنجم، ذهن دانش‌آموز را برای پاسخگویی به انواع تست آماده می‌کند. علاوه بر سوالات هر فصل، آزمون‌های جامع در پایان هر فصل می‌تواند گزینه خوبی برای سنجش آموخته‌های دانش‌آموزان باشد. تست‌های کتاب کمک آموزشی شیمی دهم از نوع خیلی سبزش! شامل انواع تست‌های تالیفی و مشابه با سبک طراحان سوال کنکورهای اخیر، تست‌های آزمون‌های معتبر آزمایشی و همچنین سوالات کنکور سال‌های گذشته است.

کتاب شیمی دهم نشرالگو:

ویژگی های کتاب شیمی دهم نشر الگو

کتاب شیمی دهم نشر الگو شمار قابل‌توجهی از سوالات تالیفی و کنکورهای سال‌های اخیر را با حدود 1200 تست پوشش می‌دهد؛ آن‌هم در قالب انواع تیپ‌های سوالی که معمولا نظر طراحان سوالات کنکور را جلب می‌کند! سوالات کتاب تست شیمی دهم نشر الگو در تیپ‌های محاسباتی، شمارشی و خط به خط کتاب درسی ارائه شده تا هیچ نقطه ابهامی برای شاگرد زرنگ‌های کلاس دهم باقی نماند!

میزان سختی تست‌ها

کتاب شیمی دهم خیلی سبز:

برای جلوگیری از هرگونه گیجی احتمالی در کلاس دهمی‌ها، طراح و مولف کتاب شیمی دهم خیلی سبز سطح دشواری تست‌ها را با شکلک‌های با مزه‌ای نشان داده است!

ترتیب چینش تست‌ها به گونه‌ای هست که اول تست‌های سری A قرار دارند؛ تست‌هایی که برای رسیدن به درصد مطلوبی در درس شیمی کنکور باید از عهده آن‌ها بربیایید. در این تست‌ها، نه‌تنها نکته‌ها و ایده‌های جدید طراحان سوال منتظر شما است، بلکه خط به خط کتاب درسی هم به صورت کاملا مفهومی بررسی شده است. تست‌های سری A شامل سوالات تالیفی، کنکوری  هستند. تست‌هایی با علامت + نیز حاوی نکات انفجاری و بسیار مهم کنکوری هستند! بنابراین بهتر است آن‌هارا در اولویت قرار دهید.

بعد از تست‌های سری A، برای هر فصل آزمون‌های جامع طراحی شده است. سپس تست‌های سری Z را خواهیم داشت که سطح تقریبا بالاتری نسبت به سوالات سری اول و آزمون سراسری دارد؛ لزوم حضور گروهی از سوالات مفهومی‌تر در این کمک آموزشی شیمی دهم، برای غافلگیر نشدن داوطلبان در مواجهه با انواع سوالات در جلسه کنکور  و یک جورهایی همه‌فن حریف شدن است! بنابراین بهتر است در صورت داشتن زمان کافی، به حل و بررسی سوالات این قسمت نیز بپردازید.

کتاب شیمی دهم نشرالگو:

در کتاب شیمی دهم نشر الگو سوالات تألیفی بیشترین تعداد سوالات را تشکیل می‌دهد؛ گل سرسبد این سوالات هم انواع تست‌های محاسباتی، شمارشی و جای خالی است. مولف کتاب شیمی انتشارات الگو، استفاده از سوالات هدف‌مندی که سطح‌بندی آسان به سخت داشته و با علامت‌های A، B، C نشان شده‌ است را به‌شدت توصیه می‌کند!

سوالات ترکیبی هم در انتهای هر فصل، فرصت یک خودارزیابی تمام‌عیار را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

در کتاب شیمی دهم تست نشر الگو، سوالات ارزشمندی تحت عنوان سوالات “سطح دوم” علامت‌گذاری شده است که داوطلبان آزمون‌ها و متقاضیان اخذ نمرات کامل در امتحانات مدارس می‌توانند با صرف زمان کمتر به لطف این تست‌ها به تسلط کافی برسند.

کتاب شیمی دهم مبتکران:

تست‌های کتاب شیمی دهم مبتکران به صورت میکروطبقه بندی با دسته‌بندی مشخص ارائه شده است که البته تعداد آن‌هارا را میزان اهمیت هر مبحث مشخص می‌کند. سطح تست‌های موجود در این کتاب، ساده تا دشوار، برای افراد مبتدی تا کاربلد انتخاب خوبی خواهد بود. بیشتر تست‌های شیمی انتشارات مبتکران به صورت تالیفی و در چهارچوب استانداردهای کنکور است اما، پرسش‌های غیرتالیفی نیز با ذکر منبع حضور برجسته‌ای در این کمک آموزشی شیمی دهم دارد.

کتاب شیمی دهم مبتکران سؤالات غیر تألیفی هم دارد و منابع آن در کنار سؤال ذکر شده است. از مهم‌ترین منابع سؤالات غیر تألیفی می‌توان به المپیادهای مختلف و کنکورهای سال‌های اخیر اشاره کرد که به صورت کاملا حرفه‌ای، با تیترهایی از سوالات تالیفی جدا شده است.

حجم کتاب و ویژگی‌های ظاهری

کتاب شیمی دهم خیلی سبز:

کتاب شیمی دهم خیلی سبز به صورت تک جلدی یکی از مطمئن‌ترین منابع شیمی کنکور است که حدودا 578 صفحه دارد. سایز فونت این کتاب کاملا استاندارد و خوانا است که به همراه چاپ تمام رنگی،  انرژی‌بخش چشم‌های دانش‌آموز خواهد بود. رنگ‌های متنوع به صفحه‌آرایی این کتاب شور و انسجام خاصی بخشیده که همین موضوع، انگیزه داشتن رغبت کافی برای یک مطالعه عمیق و دقیق است. ضمن اینکه شکل‌ها، نمودارها و جدول‌های کتاب از وضوح کافی برخوردار بوده و به لحاظ گرافیکی کاملا حرفه‌ای هستند.

کتاب شیمی دهم نشرالگو

کتاب شیمی دهم نشر الگو در 416 صفحه و به صورت تک جلد، با یک فونت متناسب و صفحه‌آرایی باکیفیت منتشر شده است. رنگ‌های آبی، قرمز، سبز، زرد و … از جذاب‌ترین رنگ‌های به کار رفته در این کتاب است. جدول‌ها، نمودار و شکل‌های مختلف این کمک آموزشی شیمی دهمنیز از کیفیت طراحی و چاپ کافی برخوردار هستند.

کتاب شیمی دهم مبتکران:

کتاب شیمی دهم مبتکران در 772 صفحه، در دو سری تک جلدی و دو جلدی قابل تهیه است. ارائه مطالب و نکات کلیدی هر درس به زبان کارتونی و حضور پرشکوه کادرهای رنگی در کنار ارائه مطالب با فونت خوانا، از دلایلی است که ویژگی‌های ظاهری این کتاب را مورد تایید قرار داده‌ایم.  

مقایسه شیوایی بیان درسنامه‌ها

کتاب شیمی دهم خیلی سبز:

در کتاب شیمی دهم خیلی سبز، بخش مجزایی تحت‌عنوان درسنامه وجود ندارد اما نکات و محتوایی شبیه به درسنامه، در لا‌به‌لای پاسخ تشریحی تست‌ها در کادرهایی رنگی ارائه شده است. البته نگران نباشید؛ از آنجایی‌که موضوعات این کادرها مشخص شده است، دانش‌آموز بخش درسنامه را با پاسخ‌های تشریحی اشتباه نمی‌گیرد! لحن مولف در نگارش درسنامه‌های این نمونه از بهترین منابع شیمی کنکور برای کلاس دهمی‌ها، ساده، قابل‌فهم و با بیان طنزی است که خاص کتاب‌های خیلی سبز است!

کتاب شیمی دهم نشرالگو:

“کلاس درس” عنوان بخشی است که مولف در آن، نکات و محتوای کتاب شیمی دهم نشر الگو را به صورت کامل و جامع ارائه نموده است. حضور این درسنامه‌ها در کنار تعداد مثال‌های فراوان برای تفهیم کامل مطالب درسی به‌شدت تاثیرگذار است.

اشکال، نمودارها، جدول‌ها و تمارین کتاب درسی در عمقی‌ترین حالت ممکن بررسی شده است تا همه دانش‌آموزان در هر طیف از دانش شیمیایی! بتوانند از آن به عنوان یک کتاب کمک اموزشی شیمی دهم نهایت استفاده را ببرند.

کتاب شیمی دهم مبتکران:

درسنامه کتاب شیمی دهم مبتکران “تیترهای درس و نکته” است که مابین پاسخنامه تشریحی قرار دارد. البته همین ایستگاه‌های درس و نکته به خودی خود یک کلاس درس کامل و بی‌نظیر هستند! لحن مولف مجموعه کتاب‌های شیمی مبتکران مثل همیشه بسیار صمیمی و خودمانی است.

 درسنامه‌های کتاب شیمی دهم مبتکران کاملا عمیق، مفهومی و درعین حال شفاف بیان شده‌اند تا هر دانش‌آموزی را با هر سطحی از دانش در درس شیمی، توانمند و مستقل کند!

برای گرفتن بهترین نتایج، مطابق با نظر مولف کتاب، بهتر است ابتدا به مطالعه ایستگاه‌های درس و نکته بپردازید و سپس حل تست‌ها را در دستور کار خود قرار دهید!

پوشش مباحث درسی

کتاب شیمی دهم خیلی سبز:

کتاب شیمی خیلی سبز که یکی از معتبرترین منابع شیمی کنکور است، برای هر فصل حدود 350 تست دارد. انتشارات خیلی سبز با رویکرد همیشگی خود، کاملا مفصل و ریزبینانه به بررسی مباحث مختلف هر سه فصل شیمی دهم پرداخته است؛ بنابراین مطمئن باشید هیچ مطلبی از قلم نخواهد افتاد.

کتاب شیمی دهم نشرالگو:

کتاب شیمی دهم تست الگو از دیگر منابع شیمی کنکور است که با حدود 400 تست برای هر فصل می‌توانید برای رتبه برتر شدن روی آن حساب کنید! درسنامه و تنوع تست‌های کتاب‌های انتشارات الگو همواره مورد استقبال دانش‌آموزان در مقاطع مختلف قرار می‌گیرد.

کتاب شیمی دهم مبتکران:

در کتاب شیمی دهم مبتکران، میانگین تست‌های هر فصل 350 تست است. درسنامه‌ها و مثال‌های متعدد آقای بازرگانی که یکی از اساتید برجسته شیمی کنکور است، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در این کتاب کمک آموزشی شیمی دهم پوشش داده است!

بررسی کتاب شیمی دهم خیلی سبز

انتشارات خیلی سبز کتاب شیمی دهم خود را به عنوان یکی از منابع شیمی کنکور که در طی سال‌های اخیر از محبوبیت قابل‌توجهی برخوردار است، معرفی می‌کند. در این کتاب، مولف با بیانی شیرین و همراه با شوخ‌طبعی جذابی کلمات کلیدی و مهم را بولد می‌کند، نکات ارزشمند هر مبحث را در کادرهای رنگی قرار می‌دهد و البته برای مرور اشتباهات رایج دانش‌آموزان حین انجام تمرینات، با کادرهایی تحت عنوانِ “بچه‌ها مراقب باشید”، هشدارهای لازم را می‌دهد!

علاوه بر همه این‌ها، توضیحات مباحث پایه‌های گذشته در کادرهایی تحت عنوان “یادآوری”، بررسی کامل شکل‌های کتاب درسی، استفاده از نمودارها و جدول‌های متنوع در راستای ایجاد یک نظم ذهنی پایدار برای داوطلبان کنکور، از دیگر ویژگی‌های مطلوب کتاب شیمی دهم خیلی سبز است.

جالب است بدانید که ابتدای هر بخش، شماره‌ صفحاتی از کتاب درسی که به آن تست‌ها مربوط می‌شود، آورده شده است. این موضوع برای دانش‌آموزان بسیار کاربردی است؛ به ویژه دانش‌آموزانی که در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنند؛ چرا که یافتن مسیر مشخصی برای پیدا کردن تست‌های مرتبط با صفحات کتاب درسی، زمان ارزشمند آن‌هارا حفظ خواهد کرد.

در انتهای هر فصل، ابتدا پاسخامه کلیدی و سپس پاسخنامه تشریحی به داوطلبان چشمک می‌زند! پاسخنامه تشریحی کتاب در مفصل‌ترین حالت خود به بررسی تست‌ها می‌پردازد و در کادرهای “نکته و توجه”، نکات کلیدی و ارزشمندی که باید از حل تست‌ها بخاطر بپسارید، گنجانده شده است. ارائه چندین روش حل برای بعضی از سوالات و بررسی سایر گزینه‌ها علاوه‌بر پاسخ صحیح، شیمی دهم خیلی سبز را به منبعی رقابت‌ناپذیر در میان سایر کتاب‌های کمک درسی شیمی دهم تبدیل نموده است!

بررسی کتاب شیمی دهم نشرالگو

در کتاب شیمی دهم نشر الگو ابتدا شاهد ارائه خلاصه نکات مهمی هستیم که دانش‌آموزان بایستی پیش از اقدام به حل تست از آن‌ها آگاه باشند.  بعد از این مرحله، سوالات سطح دوم و سپس پاسخ‌های کلیدی در کتاب قرار گرفته‌اند. برای یک مطالعه عمیق و جانانه، بهتر است پاسخ‌های تشریحی انتهای هر فصل را مطالعه کنید که در همسایگی ایستگاه‌های درسنامه حضور دارد.

در این کتاب، تفکیک سوالات براساس سطح دشواری به خوبی صورت گرفته است و جالب است بدانید که اولین فصل کتاب با عنوان فصل صفر، به شیوه‌ای کاملا تخصصی ترفندهای محساباتی متنوع را آموزش می‌دهد.

در انتهاى مباحث هر فصل، جمع‌بندى مطالب با شیوه‌های نموداری و جعبه‌ای، بهترین تکنیک برای تثبیت مطالب در ذهن کلاس دهمی‌ها خواهد بود.

بررسی کتاب شیمی دهم مبتکران

طبقه‌بندی مطالب در کتاب شیمی دهم مبتکران به صورت خاص و متفاوت است. در حقیقت درسنامه این کتاب در صفحات اولیه آن حاضر نمی‌شود و چشم دانش‌آموز در نگاه اول به جمال تست‌های طبقه‌بندی شده روشن خواهد شد!  مابین این تست‌ها، تیترهای متنوعی قرار گرفته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تیتر “تطابق با متن کتاب درسی” است؛ این تیتر مختص به تست‌هایی است که مشخصا از برخی صفحات کتاب طرح و ارائه شده‌اند. تیتر مهمِ دیگر، تیتر “پیش‌نیاز” است که به بررسی نکته و درس تست‌های قبلی می‌پردازد.

مولف کتاب شیمی مبتکران، سطح هر سوال را مانند کتاب خیلی سبز با استیکر مشخصی نشان می‌دهد، برای بررسی سایر گزینه‌های تست‌های خاص وقت گذاشته و درنهایت، تست‌های محاسباتی را در خردمندانه‌ترین حالت ممکن با بیش از دو راه حل ارائه می‌کند.

در این کتاب از سری منابع شیمی کنکور، مشخص بودن حذفیات شیمی از سال 96 به بعد لحاظ شده است؛ درحقیقت تست‌های قسمت‌های حذف شده با علامتی مشخص شده‌اند و دانش‌آموز می‌تواند بدون التزام به مطالعه از این موارد عبور کند.

راستی!

اگر خریدار کتاب شیمی دهم مبتکران هستید، تست‌های V.I.T  را قدر بدانید؛ این تست‌ها حاوی مهم‌ترین نکات کلیدی کنکور است و قرار است حسابی به کارتان بیاید!

جمع‌بندی نهایی

سی و پنج سؤالِ این درس، فقط سی و پنج دقیقهِ طلایی، فرصت برای پاسخگویی دارد؛ بنابراین تقویت شجاعانه سرعت عمل و بهبود دقت در رسیدن به پاسخ صحیح تست‌ها، از طریق یک کتاب کمک آموزشی شیمی دهم، رویای محالی نخواهد بود!

فراموش نکنید که شیمی پایه دهم از سه فصل تشکیل شده است و با ارائه 8 سوال، سهم 23 درصدی در موفقیت داوطلبان کنکور دارد؛ البته ماجرای جدی گرفتن شیمی برای کلاس دهمی‌ها از جایی اوج می‌گیرد که بدانند مباحث این کتاب، پایه و اساس هر مطلبی است که در مقاطع بعدی می‌آموزند.

جدول زیر جهت جمع‌بندی خدمت داوطلبان ارائه می‌شود:

 تعداد تستتعداد (ص) کتابغنای درسنامهپوشش مباحث درسیقابلیت جایگزینی برای کتاب درسیلحن توضیحات کتابپاسخنامه تشریحی
کتاب شیمی دهم خیلی سبز  1100578خوبکاملنداردصمیمی همراه با شوخ‌طبعیدارد
کتاب شیمی دهم نشر الگو1200416خوبکاملنداردرسمی با بیان شیوادارد
کتاب شیمی دهم مبتکران1200772بالاکاملداردصمیمی و خودمانیدارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت